De tre store seiler gjennom mediestormene

Kommentarer
0

Et bekmørkt år for oppdrettsnæringens omdømme ser ikke ut til å skremme bort fremtidig arbeidskraft for verken Mowi, Lerøy eller SalMar.

Den siste tiden har ikke sett særlig bra ut for fiskeoppdretterne.

Massedød og negative mediesaker, fra DNs «laksegriseri» til påstått slakt av selvdød laks, skrekkbilder fra Island, listeria og en forsmådd eks-partner i kinesisk fengsel, er bare noen av sakene som bidro til at havbruksnæringens omdømme nå er på dypere vann.

Mystisk omdømmemåling
I ettertid har flere restauranter boikottet laks, og langs Nordfjorden henger det bannere med budskapet «Nei til meir oppdrett i fjorden vår». Så ille er det visst blitt, at Sjømat Norge nekter å offentliggjøre tallene fra sin siste omdømmemåling. Det til tross for at de selv har oppfordret næringen til åpenhet.

Her kan man jo protestere, og peke på alle de hardtarbeidende, flotte folka med hjerte for laksen. Fokuset på mattrygghet og de strenge rammene. Trekke frem bransjens gode bærekraftsprofil til man blir blå.

Hemmelighetskremmeriet rundt disse tallene taler likevel for seg.

iLaks-journalist Tina Totland Jenssen. Foto: Anna Jakobsen

Laksebransjens ansikt utad
Mowi, Lerøy og SalMar er selvfølgelig ikke alene om å oppleve sykdomspress, høy dødelighet, laks på røm og andre utfordringer et oppdrettsliv kan by på. Laksegigantene må likevel sies å ha dratt en stor del av lasset her.

Fordi de er størst, er de også mest synlige, og oftere i søkelyset til de store mediene. Det gjør at både oppturer og nedturer blir mer lagt merke til – og at de blir bransjens ansikt utenfor laksebobla.

Summen av alle medieoppslagene ser imidlertid ikke ut til å ha smadret trioens rykte – i hvert fall ikke på arbeidsmarkedet. Der holder de store fiskene seg tilsynelatende flytende, også blant «folk flest».

Populære
Lerøy ble nylig, for andre året på rad, kåret til den mest attraktive arbeidsgiveren innenfor sjømat av Salmon City. Mowi og SalMar tok henholdsvis andre- og tredjeplassen. I tillegg topper Mowi og Lerøy listen over de mest populære selskapene i kategorien landbruk, skogbruk og fiske i Randstad sin siste «employer branding» undersøkelse – med Tine hakk i hæl.

Les også: Årets mest populære arbeidsgiver innen sjømat: – Det hadde vi ikke regnet med

20 prosent av deltakerne i Salmon City’s undersøkelse, som nær 1.500 studenter svarte på, studerer noe direkte relatert til sjømat eller havbruk, ifølge grunnlegger Mathias Sagevik. Resten er studenter fra et bredt spekter av studieretninger. Randstad intervjuet nærmere 3.000 norske arbeidstakere om de 75 største, norske selskapene i sin kartlegging.

Lerøy stakk nylig av med den gjeve tittelen «Sjømatnæringens mest attraktive arbeidsgiver» i regi av Salmon City. Her representert av employer branding og recruitment manager Mona Willumsen (til høyre) og talent manager Liv-Ane Engelsen. Foto: Tina Totland Jenssen

Ut fra disse resultatene å dømme har Mowi, Lerøy og SalMar en høy stjerne blant unge lovende og andre arbeidstakere, også utenfor oppdrettsverdenen.

Det tyder på at omdømmeknekken ikke har smittet over på arbeidsmarkedet, og at det her – så langt – er andre ting enn fiskehelseskandaler som veier tyngst. Så gjenstår det å se når næringen igjen kommer opp i omdømmetall som tåler dagens lys, og om fallet får konsekvenser for rekrutteringen på sikt.

Les også: – Forstår at rapportene om sykdom og dødelighet i havbruksanlegg skaper bekymring

iLaks retter: I første versjon av saken stod det at 173.000 personer deltok i Randstad sin undersøkelse. Dette gjaldt for hele Europa. For norske selskaper ble nær 3.000 respondenter intervjuet i undersøkelsen. Rettet klokken 14.27.