Sondre Eide om miljøfleksibilitet: – Bør bygge på det samme som Norge har gjort i bilpolitikken

Nyheter
0

Oppdretteren vil ha en skikkelig innovasjonspakke, og advarer mot halvveis løsninger.

Etter at næringskomiteen påla regjeringen å legge frem en ny miljøfleksibilitetsordning før året er omme er det mange som er spente på hva som skjer. En som er svært nysgjerrig på hva regjeringen vil trekke opp av hatten er Sondre Eide hos Eide Fjordbruk. Han er ikke i tvil om hva som må til.

– Vi trenger teknologi som fjerner næringen sitt luseproblem, sånn at man kan fjerne behovet for avlusninger, slik at vi styrker fiskevelferden og reduserer miljøpåvirkninger, understreker han overfor iLaks.

Les også: – Den viktigste prioriteringen er å definere mål og formål med ordningen

Skille laks og lus
Eide forventer at regjeringen stiller opp med en skikkelig innovasjonspakke som stenger lusen ute.

– Hovedprioriteten må være sterke incentiver for nullutslippsteknologi som løser luseutfordringen. Innovasjon som fullstendig unngår reproduksjon av lus ved å skille laks og lus, vil sikre langvarig vekst i norsk lakseoppdrett, påpeker han.

For å lykkes med dette tror Eide at man skal se hen til en velprøvd modell. Innføringen av utslippsfrie biler.

– Prinsippene som ligger til grunn i ordningen bør bygge på det samme som Norge har gjort i bilpolitikken, sier han og legger til:

– Hybridbiler er bedre enn fossilbiler, men nullutslippsbilene har selvsagt de sterkeste og beste incentivene.

Må fremme industriell vekst
Den største bekymringen til oppdretteren fra Eikelandsosen er likevel at den nye ordningen ikke blir progressiv nok. Han oppfordrer fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) om å følge Havbruksutvalgets forslag til tiltak.

– En kritisk fallgruve er å nøye seg med incentiver for lavutslipp. For å redusere lusetrykket og fremme helhetlig industriell vekst, må regjeringen lytte til NOUen og satse skikkelig på nullutslippsteknologier, sier Eide.

Han advarer mot det han karakteriserer som halvveis løsninger.

– Det er disse teknologinøytrale teknologiene som vil definere og drive næringen fremover, ikke halvveis løsninger, tror han.

Les også: – Denne saken må prioriteres høyt av politikerne