Slik hemmer Ukraina-krigen flyfrakten av laks

Nyheter
0

Massiv kapasitetsreduksjon.

Fersk, flybåren laks er en høyt etterspurt vare i oversjøiske markeder. Land som Kina, Japan, Sør-Korea, Thailand, Malaysia og Indonesia er storkjøpere av laks i Øst-Asia, på samme vis som USA er det på andre siden av Atlanteren. Krigen i Ukraina hemmer særlig flyfrakt av varer i frakt mellom Europa og Asia.

I et notat til sine laksekunder redegjør fraktselskapet DB Schenker om de utfordringene flyfraktselskapene opplever etter krigsutbruddet i Ukraina.

«Flyfraktindustrien er først og fremst påvirket av gjensidige luftromsforbud mellom Russland og rekke andre land, som først trådte i kraft søndag 27. februar. Siden har dette eskalert omtrent daglig. Samtidig har vi sett at flyselskapene i stor grad har vært raske til å omstille seg til de nye vilkår for dagens drift, selv om det går på bekostning av kapasiteten.»

DB Schenker ser særlig to negative effekter av luftromsforbud:

«20 prosent kapasitetsreduksjon over natten:
– Tilsvarende reduksjon av 1.000 tonn daglig kapasitet mellom Europa og Nordøst-Asia. Både russiske og europeiske selskaper er påvirket av dette, og kapasitetsreduksjonen er økende. DB Schenker har selvsagt umiddelbart stoppet bruk av russiske flyselskaper, og fly som opereres under en russisk registrering. Flyselskap som AirBridgeCargo, Aeroflot, samt Skygates er kapasitet som nå ikke lengre er tilgjengelig i markedet.

Lengre flytid og redusert kapasitet:
– Flyselskapene får i gjennomsnitt +2 timer lengre flytid pr. vei, på grunn av bruken av sørlig korridor utenom russisk og ukrainsk luftrom. Dette utgjør i snitt 4 timer pr. rundtur som gjør at man på én uke mister minst en flyavgang (4 timer*7 dager = 28 timer lengre flytid i snitt/uke).
– Vi registrerer spesielt at Japan er et marked som er hardest rammet på grunn av cirka 4 timer lengre flytid pr. vei. Med betydelig redusert kapasitet, registreres det nå 40-50 prosent kapasitetsnedgang.
– Enkelte passasjerfly typer må legge inn et ekstra fuel stopp på veien, som er både tidskrevende og kostbart, også på bemanningssiden.
– Grunnet lengre flytid trenges det mer jetfuel, dette går dessverre på bekostning av flyfraktkapasitet.»

Samtidig stiger prisene for drivstoff nærmest daglig etter oljeprissjokket:

«I tillegg gjør sanksjonene mot Russland at jetfuel prisene er på sitt høyeste siden 2008. Kombinasjonen av uvanlig høye jetfuel priser og redusert flyfraktkapasitet pr. avgang, gjør at vi har sett rekordhøye ratejusteringer fortløpende i de siste ukene, og vi har trolig mer i vente,» skriver DB Schenker.

Hver torsdag og fredag er det nærmere 200 tonn laks her i Termoterminalen til Schenker på Alnabru. FOTO: Andreas Witzøe