Mandag ble det første egenproduserte fôret fra BioMars nye fabrikk på Tasmania levert til kunde. Lars Harald Arntzen jobber på IT-avdelingen til BioMar, og bistår fabrikken fra sitt hjemmekontor på Myre i Nordland.
– I forbindelse med oppstarten av ny fabrikk på Tasmania var det meningen at 6-7 personer fra IT-avdelingen i BioMar skulle dele seg opp, og dra ned til Tasmania over en periode på cirka seks uker med start i midten av mars. Men disse turene ble det ikke noe av på grunn av koronasituasjonen, sier IT-konsulent Lars Harald Arntzen i BioMar til iLaks.
Istedenfor sitter nå Arntzen sammen med andre IT-kollegaer i Norge, Danmark, Skottland og Hellas, og betjener den nye fabrikken fra sine respektive hjemmekontor. Tasmania ligger åtte timer foran Norge, og arbeidshverdagen er også justert deretter.
– Vi bestemte oss for å stille opp med support under oppstarten, og de påfølgende uker innenfor deres tidssone. Dermed ble det til at vi har delt på denne oppgaven når Tasmania har sin vanlige arbeidstid mellom 23.00 og 07.00 i vår tidssone. I tillegg er det bestandig mye uforutsett som skjer ved oppstart av en helt ny fabrikk. Så vi utvidet support med to timer i begge ender, og kanskje vel så det. Noen er kveldsmennesker, mens andre er morgenfugler, så dette har vi funnet ut av sammen, sier Arntzen, som inntil nylig har hatt support fra 05.00 til 09.00 norsk tid.
– Denne uken jobber jeg med support fra cirka klokken 21.00 til 03.00. Så vi tilpasser oss etter situasjon og hvordan det passer for hver enkelt oss, sier han videre.
Får datasystemer til å snakke sammen
Frem til 1. april i fjor var Arntzen ansatt i BioMar Norway, og jobbet primært opp mot de norske fabrikkene på Myre og Karmøy.
– Men jeg hadde også utstrakt samarbeid og jobb mot mange av de andre landene hvor BioMar er etablert, påpeker Arntzen.
Nå er han ansatt i BioMar Group etter at fôrleverandøren samlet IT-avdelingene i alle land.
– Dette for i større grad utnytte kompetansen på tvers av land, og at vi kan «aligne», litt mer, ha felles systemer, felles prosedyrer og rutiner der det er mulig, forklarer han.
– På hvilken måte konkret bidrar du til å hjelpe fabrikken på Tasmania fra hjemmekontoret?
– I hovedsak bidrar jeg med hvordan flere datasystemer snakker sammen. Er det rette data som sendes, og når de frem. Om det feiler, hva kan en da gjøre for å rette opp både på kort sikt og lang sikt for å få en varig løsning, sier Arntzen.
– Det er viktig at alt av transaksjoner blir registrert på riktig måte i alle systemer. Dette for å ha god oversikt av for eksempel hva en har produsert, hvilken beholdning en har, og er vi leveringsdyktig til kunde ut fra deres behov, som er det aller viktigste, legger han til.
Bildet av kontoret kan du se i denne artikkelen til lokalavisen BLV, som også har omtalt jobben til Arntzen.
Besøkte fabrikken
Nå jobbes det intensivt i rundt fire uker med å drifte IT-systemene til fabrikken på Tasmania.
– Men som sagt så jobber vi med alle land som BioMar er lokalisert i, og også Tasmania i tiden som kommer etter innkjøringsfasen. Når det gjelder Tasmania vil det nok etter disse fire første ukene bli mer at de sier fra om det er behov for ekstra support, eller spesielle ting som skjer, sier Arntzen.
I likhet med resten av IT-teamet, har også han besøkt fabrikken på Tasmania.
– Jeg var der i perioden 1. februar til 21. februar i år, minus nesten fem dager med reise tur/retur, og fikk en flott tid med kollegaer på andre siden av kloden. At det var sommer der på denne tiden var heller ingen ulempe. Jeg håper at fruen også kan være med om det skulle bli en ny tur til Tasmania en gang i fremtiden, sier Arntzen.
Han forteller at det var en opplevelse å komme til den nye fabrikken, og treffe engasjerte og dyktige kollegaer både profesjonelt på jobb og sosialt.
– Av det sosiale vil jeg spesielt nevnt grillaften og vinsmakingstur arrangert av to av våre kollegaer på Tasmania, avslutter Arntzen.