Norske oppdrettsanlegg baserer seg på leveranser fra tropene.
Utenfor fabrikken står det oppstilt hundrevis av lette motorsykler, tekstilarbeidernes foretrukne fremkostmidler i den travle bytrafikken i Pune, i høylandet i vestlige India. Selv om Pune ikke er spesielt kjent her i Norge, rommer byen syv millioner mennesker.
En gul bomkran losser pakkede tauruller. De er klare for å fraktes til kunden. Tjukke, hvite fortøyningstrosser, spunnet på spoler og pakket inn i gjennomsiktig plast, løftes ombord i den første av flere maksimalistisk dekorerte Tata-lastebiler som står parkert utenfor fabrikken.
Hver fredag
– Vi sender flere containere fra Mumbai til Norge hver uke, sier Archana Patil, logistikkansvarlig i Garware Technical Fibres, til iLaks.
– Vi sender dem hver fredag, legger hun til.
Mottakeren av Garwares containere er måløybedriften Selstad.
Det hurtigvoksende indiske selskapet er blitt storleverandør av oppdrettsnett, fortøyningstrosser og luseskjørt.
Lastebilene har foran seg en kjøretur på tre timer, i brennhet sol, på motorveien som løper vestover mot Mumbai, tidligere kjent som Bombay.
Handelsstasjon
Da britene først satte sine bein i India, for vel 400 år siden, sto det veldige riket for en fjerdedel av verdens samlede bruttonasjonalprodukt. Bombay, som da var en nyoppført handelsstasjon på en sandbanke ved en elveos på den indiske vestkysten, gikk for å være den beste havnen mellom Afrika og Tokyo Bay.
En god havn har byen fortsatt.
Den massive containerhavnen, like utenfor sentrum, fôres kontinuerlig av endeløse køer av lastebiler og jernbanevogner på den ene siden og henimot 400 meter lange containerskip på den annen.
Smogen ligger lavt over skyskraperne idet Garwares Bell-helikopter stryker over metropolen. Det er lenge siden dette var en handelsstasjon på en sandbanke, grunnlagt av portugisiske handelsmenn.
Storbyen er i dag særlig kjent for sine Bollywood-filmer. Delhi er den politiske hovedstaden, men, med sine 22 millioner innbyggere er Mumbai Indias ubestridte økonomiske sentrum.