Mange hadde mye å melde etter at Marine Harvest bytter navn til Mowi.
Det slo ned som en liten bombe tirsdag. Verdens største oppdretter, Marine Harvest, endrer navn til Mowi. Ifølge selskapet hadde de jobbet med i hemmelighet med nytt navn i to år. 35 millioner euro skal investeres i den nye merkevaren, som tar Marine Harvest tilbake til røttene.
Reaksjonene på Twitter lot ikke vente på seg.
Tor W. Andreassen, professor ved Norges Handelshøgskole (NHH), synes ikke navneskiftet er den største nyheten, men selskapets merkevarestrategi.
Marine Harvest changes name to Mowi. The really interesting thing is its soon the be announced branding strategy https://t.co/nCQWfm6ajG
— Tor W. Andreassen (@TWAndreassen) November 14, 2018
Bergens Tidende-kommentator Morten Myksvoll er ikke spesielt imponert over de nye navnet.
Marine Harvest skiftar namn til Mowi. Skal dei bli eit flyttebyrå, eller har det berre klikka for dei omreisande namnebytekonsulentane her òg? https://t.co/1dHIbfZ8hJ
— Morten Myksvoll (@MortenMyksvoll) November 13, 2018
En annen kommentator, Thor Christian Jensen i Dagens Næringsliv, skriver at et svensk skogselskap bruker samme merkenavn.
Marine Harvest skal bruke 35 millioner euro på å skifte navn til Mowi. Kan noen orientere ledelsen i Marine Harvest om at Mowi er et svært, svensk selskap som driver med skogsmaskiner?
— Thor Chr. Jensen (@thor_chr) November 13, 2018
TV 2s kommentator Mathias Fischer mener navnet sier ingenting.
Er.det.mulig. Marine Harvest bytter navn til MOWI. Fra et fint og etablert navn som beskriver hva de gjør, til noe helt forbanna meningsløst. https://t.co/9asdyPEbk0
— Mathias Fischer (@mathiasfischer) November 13, 2018
Peder Lofnes Hauge, Venstre-politiker fra Gloppen og nestleder i Noregs Mållag, mener selskapet kunne valgt et annet navn.
Tenk at Marine Harvest byter namn til MOWI og ikkje til Hausting frå havet.
— Peder Lofnes Hauge (@PederHauge) November 13, 2018
Heller ikke eks-innkjøper i Marine Harvest og grunnlegger av Jet Seafood, Eirik Talhaug, er begeistret over endringen.
Tja. Eg digget Marine Harvest navnet mens Mowi er…..intetsigende
— Eirik Talhaug (@Talhaug) November 13, 2018
Analysesjef i Netfonds, Roger Berntsen, skriver følgende:
#MarineHarvest bytter navn til #Mowi. Ikke overraskende. Strategisk klokt. Vi ser et "mini-@orkla", eller kanskje et "mini-@TysonFoods" i utvikling. Merk! #netfondsxtra porteføljene er investert i både Marine Harvest og Orkla
— Roger Berntsen (@iamBuffettJr) November 13, 2018
Kommunikasjonssjef i Marine Harvest, Ola Helge Hjetland, har vært aktiv på Twitter det siste døgnet for å forsvare navneendringen.
Fordi namnet MH kling dårleg blant akkurat dei forbrukarane vi ønsker å kommunisere med. Mowi og selskapet og namnet si historie skårar svært godt.
— Ola Helge Hjetland (@olahelge) November 13, 2018
Krister Hoaas, samfunnskontakt i Lerøy Seafood Group, støtter navneendringen.
Han sender samtidig et lite stikk i retning av Hjetland, og poengterer at Lerøy allerede er en global merkevare. Hjetland hadde tidligere skrevet at «det handler om å vise at vi nå er det første sjømatselskapet som satser på en global merkevare».
Høy! Jeg heier på Mowi og tror det dere gjør er helt riktig. Hilsen en som jobber i et sjømatselskap med et internasjonalt merkenavn 😁
— Krister Hoaas (@KrHoaas) November 13, 2018