Slik reagerer Twitter på Marine Harvests nye navn: «Skal de bli et flyttebyrå?»

Nyheter
1986

Mange hadde mye å melde etter at Marine Harvest bytter navn til Mowi.

Det slo ned som en liten bombe tirsdag. Verdens største oppdretter, Marine Harvest, endrer navn til Mowi. Ifølge selskapet hadde de jobbet med i hemmelighet med nytt navn i to år. 35 millioner euro skal investeres i den nye merkevaren, som tar Marine Harvest tilbake til røttene.

Reaksjonene på Twitter lot ikke vente på seg.

Tor W. Andreassen, professor ved Norges Handelshøgskole (NHH), synes ikke navneskiftet er den største nyheten, men selskapets merkevarestrategi.

Bergens Tidende-kommentator Morten Myksvoll er ikke spesielt imponert over de nye navnet.

En annen kommentator, Thor Christian Jensen i Dagens Næringsliv, skriver at et svensk skogselskap bruker samme merkenavn.

TV 2s kommentator Mathias Fischer mener navnet sier ingenting.

Peder Lofnes Hauge, Venstre-politiker fra Gloppen og nestleder i Noregs Mållag, mener selskapet kunne valgt et annet navn.

Heller ikke eks-innkjøper i Marine Harvest og grunnlegger av Jet Seafood, Eirik Talhaug, er begeistret over endringen.

Analysesjef i Netfonds, Roger Berntsen, skriver følgende:

Kommunikasjonssjef i Marine Harvest, Ola Helge Hjetland, har vært aktiv på Twitter det siste døgnet for å forsvare navneendringen.

Krister Hoaas, samfunnskontakt i Lerøy Seafood Group, støtter navneendringen.

Han sender samtidig et lite stikk i retning av Hjetland, og poengterer at Lerøy allerede er en global merkevare. Hjetland hadde tidligere skrevet at «det handler om å vise at vi nå er det første sjømatselskapet som satser på en global merkevare».