Cola-oppskrift skal gi en milliard euro i årsomsetning fra Mowi-merkevaren innen 2025

Nyheter
1377

Marine Harvest har store ambisjoner for sin nye Mowi-merkevare.

– Vil vil investere 35 millioner euro i denne merkevaren, sier Ola Brattvoll.

Han har lenge messet om verdien av kategoriutvikling og merkevarer. Nå får konserndirektøren for salg og markedsføring svenneprøven. Han skal utvikle merkevaren Mowi, som skal kapre den i dag åpne posisjonen som laksebransjens sterkeste  brand.

En milliard euro
– Jeg vil ikke fortelle hvilket marked vi vil lansere i først, siden det kan være konkurrenter som følger med på websendingen, men vi vil lansere merkevaren i 2019, rulle ut i Europa, Nord-Amerika og Asia i 2020, fortsetter han.

Marine Harvest sikter på å omsette for en milliard euro fra merkevaren Mowi i 2025.

Fra Coca Cola til laks: Andreas Johler

– Merkevaren skal bidra med 100 millioner euro i ekstra EBIT – og gå cash break-even i 2022.

Fra Unilever
Mannen som skal lede merkevaresatsingen er tyskeren Andreas Johler. Han har fartstid i Marine Harvests fødselshjelper og merkevarespesialist Unilever, og har inntil nylig vært merkevare-ansvarlig for Coca Cola i det tyske markedet.

Johler skal bygge Marine Harvest Brands.

– Vi vil etablere lojalitet og vaner. Så snart du har etablert dette, får du økte verdier. Det er de virkelige verdiene i et brand, påpeker Johler.

– Når kundene har forelsket seg i et brand, da skapes verdier. Når de har skapt en oppfatning om at merkevaren er bedre enn andre, er det mulig å prise den høyere enn andre produkter.

Cola-oppskrift
I likhet med Coca Cola har de en egen oppskrift, en oppskrift for å lykkes med merkevaresatsingen. Mowi har høyere omega 3 innhold enn konkurrentene, eget Mowi-fôr og en bedre smak.

– Det skal gjøre Mowi til det foretrukne lakseproduktet, sier Johler.