Løfter frem gründer ved valg av nytt navn for selskap og brand

Kommentarer
11526

Marine Harvest tok markedet på sengen, da selskapet tirsdag lanserte sitt nye navn, Mowi.

Med det skrotes bedriftsnavnet fettkjempen Unilever ga selskapet, som den gang var et heleid forsknings- og utviklingsprosjekt, på midten av 60-tallet. De startet med ørretoppdrett i den vestskotske landsbyen Lochailort.

I tirsdagens pressemelding opplyser ikke Marine Harvest hvorfor de velger Mowi som nytt firma- og merkevarenavn utover at det «reflekterer gründerånden som har utviklet selskapet de siste 50 årene».

Årsaken er bergenseren Thor Mowinckel.

Det var nemlig han, hvis slekt har nordtyske kjøpmannsaner, som var primus motor i etableringen av oppdrettselskapet MOWI, basert på hans etternavn, på slutten av 1960-tallet. Med assistanse fra Akvariet i Bergen og sjekkheftet til Norsk Hydro, etablerte Mowinckel moderne lakseoppdrett i et avstengt sund på Flogøy på Sotra.

MOWI-navnet ble også avlstammen som selskapet har bygget opp, basert på laks fra Årøyelva i Sogn og Vosso i Hordaland, begge elver kjent for stor og sterk fisk.

Etterhvert skjøt Hydro inn mer penger i selskapet som snart skfitet navn til Hydro Seafood. Hydro Seafood skulle med sine slaktevolumer dominere første del av Norges oppdrettshistorie. Da selskapet ble skilt ut og solgt, for to milliarder kroner i 2000, var årsproduksjonen 70.000 tonn laks. Det holdt til å smykke seg med tittelen som «verdens største fiskeoppdretter».

Kjøperen av Hydro Seafood var Marine Harvest, forlengst solgt ut av Unilever, og nå eid av den nederlandske fôrkjempen Nutreco. I 2006 flagget skipsreder John Fredriksen selskapet hjem til Norge, og slo det sammen med Pan Fish og Fjord Seafood. 400.000-tonneren fikk navnet Marine Harvest.

12 år seinere velger altså styret i Marine Harvest å koble merkevarplaner med gründernavn. Med det varsles et kursskifte, særlig nedstrøms, i det nye Mowi vil følge laksen lengre ut i markedet.