Wall Street Journal på Frøya

404

Den anerkjente finansavisen har merket seg SalMars planer om offshore fiskeoppdrett.

I påsken publiserte New York-avisen en lengre artikkel om SalMars ambisiøse planer om fiskeoppdrett i åpent hav på «en kostbar og i stor grad uprøvd offshore fiskeplattform designet av en langvarig oljeleder».

Fiskeoppdrett har vokst raskere enn villfanget fiskeindustri i de siste tiårene, og Norges oppdrettere har gjort nasjonen til den nest største eksportør av oppdrettsfisk bak Kina. Den globale produksjonen av oppdrettsfisk har økt med 12-gangen fra 1980 til 2010 – til 60 millioner tonn, mens fiskeri har stabilisert seg på 90 millioner tonn, ifølge de siste tilgjengelige data fra FNs Food and Agriculture Organization.

Men dagens oppdrettsteknikker kan være begrensende for industriens evne til å holde tritt med etterspørselen. Nye konsesjoner – i stor grad rettet mot å begrense fiskesykdommer og forurensning fra oppdrettsanlegg – begrenser produksjon til selskaper som SalMar og Marine Harvest, skriver avisen.

Tilbudsbegrensninger har økt prisene i en tid da laksen blir en felles kilde til protein over hele verden. Globalt lakseforbruk er nå tre ganger høyere enn det var i 1980, ifølge World Wildlife Fund. Det fører til gode tider for oppdretterne, men det er bekymring de gode tidene kan komme til en slutt, heter det videre.

Gunnar Myrebøe, SalMars plattformdesigner, har sin bakgrunn fra Statoil.

– Vi måtte gjøre noe sånt som dette, ellers ville industrien aldri være i stand til å vokse, sier han. Han mener plattformen er et kvantesprang for å håndtere utfordringer med vanngjennomstrømning, sykdom og forurensning.

Offshore-anlegget vil ligne en moderne oljeplattform, med en vekt på 5.600 tonn. Den vil forankres halvt nedsenket langt til havs, slik at vannet kan strømme fritt gjennom fiskebeholdningen. Imidlertid er det ingen garanti for at lakselusproblemene vil bli redusert, skriver Wall Street Journal.

SalMar-gründer Gustav Witzøe anslår den første plattformen kan koste flere hundre millioner dollar (kroner? – red. anm.), og er for tiden i samtaler med verft i et forsøk på å sikre en konstruktør. En viktig faktor for prosjektet, sier Myrebøe, er om det nye prosjektet kvalifiserer for såkalte grønne konsesjoner som Norge deler ut til bærekraftige prosjekter.

For hele artikkelen, les denne linken:

https://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303887804579503330588540974?mg=reno64-wsj&url=https%3A%2F%2Fonline.wsj.com%2Farticle%2FSB10001424052702303887804579503330588540974.html