– Vil knuse myten om at sjøtransport er tungvint

Nyheter
601

– Når man opplever at det er enkelt å bestille transport selv om sjøveien er involvert, kan vi klare å knuse myten om at sjøtransport er tungvint, sier Per Anders Brattgjerd, produktsjef Hurtigrute i Norlines, til Maritime.no.

Nor Lines er de siste månedene blitt den nye lakseekspressen langs kysten.

Pilotprosjekt etablert på 24 timer

Siste fredagen i februar kom forespørselen fra et logistikkselskap om det var mulig å sende fersk laks sjøveien.

Per Anders Brattgjerd tente tvert og satte ressursene i sving. Dagen etter var det klart for første forsendelse, og pilotprosjektet var etablert iløpet av 24 timer.

– Vi lastet to trailere lørdag 28.februar for å vise at dette kunne gå sjøveien og med Hurtigruten.

Den første prøveskipningen gikk med Hurtigruten M/S Nordlys. Fersk fisk har gått med hurtigruten i mange år, men for første gang sendes laksen sjøveien.

– Det gikk så bra at vår kunde har gitt alle sine beskjed om at hurtigrutene skal prioriteres på denne transporten ut fra Hammerfest. På to måneder har dette ført til at Nor Lines har transportert laks på Hurtigruten tilsvarende 34 trailere, sier arkitekten bak de aller første forsendelsene med fersk laks.

To ganger rundt ekvator

Det var daglig leder Erling Ostnes i det Ålesund-baserte logistikkselskapet Norfrigo som kom med forespørselen til Brattgjerd. Han hadde fundert om det var mulig å transportere laksen som skulle til videreforedling på Vestlandet på andre måter, enn veiene nedover fra Hammerfest. Til slutt tok han en telefon til Brattgjerd. Det satte hjulene i sving.

– Hvis en av lastebilene skulle kjørt alt dette ville det tilsvart nesten to ganger rundt ekvator, sier Ostnes.

Men han påpeker at det var et akutt behov som satte prosjektet igang.

– Nød lærer naken kvinne å spinne. I vinter var vi inne i en periode hvor det var fullstendig tomt for biler. Vi måtte ha opp en alternativ løsning for å få fisken avgårde, så ikke produksjonen måtte stoppe opp.

Brattgjerd kan likevel ikke få rost Ostnes initiativ nok:

– Dette er flytting av gods fra vei til sjø i praksis, og siden insentivene fra myndigheter fremdeles fremstår som fraværende, tar transportselskaper nå større ansvar og tenker sjø som en del av logistikkjeden.

I utgangen av april hadde dette isolert sett spart veiene for 34 trailere fra Finnmark til Møre.

– Dette har alltid gått med trailer, fordi det stort sett er biltransportører som sitter med kontrollen på dette markedet og har dermed den beste dør-dør kompetansen på fersk laks som kanskje vi mer sjørelaterte aktører har vært litt svake på. Når man finner en arena eller plattform for å gjøre ting i samarbeid øker logistikksystemenes kompetanse – til kundenes og miljøets beste. 

Uavhengig av mengde

Blant pilotens fordeler med å frakte fersk laks, mener produktsjefen selv at det spesielt er den økende graden av volumfleksibiltet.

– Kunden trenger verken å posisjonere trailere inn til Hammerfest eller vente til bilen er fylt opp. Nå kan hurtigrutene daglig flytte både større og mindre partier enn «fulloads», altså fulle trailere, som gir både bedre miljø og økonomi.

Miljøaspektet har også hatt en betydning for Ostnes.

– Vi er opptatt av å værre miljøvennlig, og ikke minst bruke rett lastebærer.  Det er viktig å lasten frem effektivt og miljøvennlig frem. Tomme lastebiler fra Tromsø til Hammerfest for å hente last er ikke er en bærekraftig løsning.

Tar båten i sommer

Logistikkselskapet som frakter over hele Norge, er storforbruker av bergensbanen.  Nå ser Ostnes også for seg at Hurtigruten vil bli brukt mer langs kysten, og at fisken vil gå sørover med båt også i sommer.

– Aktørene i Hammerfest, besetningene på hurtigrutene og kunden selv har gjort mer enn forventet slik at resultatet også ble bedre enn forventet, og prosjektet kan fortsetter som en følge av dette, sier Brattgjerd.