Laksens markedsposisjon i såkalte modne markeder er fortsatt på jomfruelige stadier. Ved å kapre en større andel av proteinmenyen fra svin, kylling og storfe har oppdrettslaks et voldsomt markedspotensiale.
EU er oppdrettslaksens hjemmemarked. Handelsblokken er den klart største konsument av laks globalt. Selv om markedsveksten har avtatt fra tidligere tiår, er det fortsatt jevn vekst i laksekonsumet. Sammenligner en derimot med andre proteinkilder, har laksen imidlertid en lang vei å gå. Hver EU-borger spiser nemlig 42 kilo svinekjøtt, 23 kilo kylling og 17 kilo storfekjøtt årlig. Da blir laksekonsumet på halvannet kilo for en parantes å regne.
I Norges nest viktigste enkeltmarked for laks, Russland, er bildet sammenlignbart. Russland spiser 25 kilo fjærfe, 20 kilo storfekjøtt og 19 kilo svinekjøtt per capita årlig. I 2012 spiste hver russer like over ett kilo oppdrettslaks. Russland er i ferd med å gå fra å være et nytt, kommende marked til å bli et modent marked ala EU. Men det beskjedne laksekonsumet illustrerer fremfor alt markedspotensialet i såkalt modne markeder. Det er bare i startgropen.
Ingen spiser mer kjøtt per hode enn amerikanerne. Hver amerikaner spiser hele 50 kilo kylling per capita årlig, ifølge USDA. Videre spiser de 40 kilo storfekjøtt og 29 kilo svin. Oppdrettslaks ligger på temmelig nøyaktig ett kilo.
Verdens klart største matmarked, Kina, spiste beskjedne fire hekto oppdrettslaks per hode ifjor. Enda mindre ble konsumert i 1,2 milliarderslandet India. Faktisk tok ikke India inn norsk oppdrettslaks i det hele tatt i 2012 (selv om de nok kjøpte en del laks fra andre land). Konsumet av laks i India er uansett neglisjérbart.
Mens markedsveksten for kylling ligger rundt ett prosent årlig, har laksemarkedet i en årrekke vokst med syv-åtte prosent årlig. Det er mange drivere bak markedsveksten, herunder befolkningsvekst, økonomisk vekst, økt kjøpekraft, økt helsebevissthet, sunnhet/mattrender, bedret infrastruktur, logistikk og tilgjengelighet.
På den annen side er det ikke opplagt at tilbudssiden for laks vokser i takt med etterspørselssiden de neste par år. I så tilfelle vil etterspørselsveksten trolig tas ut i prisoppgang hvis ikke markedet tilføres fisk.