Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen skulle gjerne at flere gjorde som frøyværingene.
– Blått kompetansesenter er et veldig godt eksempel på samarbeid mellom skole, næring, forskning og forvaltning som jeg skulle gjerne sett flere av rundt omkring i landet. Derfor har jeg også vist til dette i det marine kunnskapsløftet, sier Berg-Hansen til hitra-froya.no.
Blått kompetansesenter har som fårmål å bli verdens beste havbruksutdanning og skaffe havbruksnæringen tidsriktig- og nok kompetanse. Senteret startet med forprosjektet IMH (Internasjonalt miljø for havbrukskompetanse), som var et samarbeid mellom fylkeskommunen, Frøya kommune og havbruksnæringen, for å sikre rekruttering og kompetanse til havbruksnæringen. Senere ble det videreutviklet til hovedprosjektet Blått kompetansesenter.
Blått kompetansesenter skal være en “koblingsboks” i utdanningskjeden fra videregående skole til høyere utdanning. Videre skal skoler, høyere utdanning, næringsliv, kommuner, forvaltning, interesseorganisasjoner og virkemiddelapparat, kobles sammen for å dra nytte av hverandres kompetanse og danne et bredt fagmiljø innenfor den marine verdikjeden.
Fylkeskommunen har gjort vedtak på at utredning av Blått kompetansesenter skal prioriteres. Det skal utredes om det er behov for et eget fysisk bygg for fagmiljøet, i tilknytning til kultur- og kompetansesenteret – og hvordan man best mulig kan organisere den nevnte koblingsfunksjonen mellom de ulike nivåene i havbruksklyngen.
Frøya videregående skole har til nå inngått samarbeidsavtaler med Havforskningsinstituttet, Veterinærinstituttet/høyskolen, NTNU, SINTEF, Høyskolen i Trøndelag, Gullmarsgymnasiet (Sverige) og Rødkilde gymnasium (Danmark). Disse vil sammen med næringen og andre samarbeidspartnere kunne danne fagmiljøet i et fremtidig Blått kompetansesenter.