Satser på ringvirkninger på Smøla

Nyheter
1041

– Vi ser for oss å drive litt transport, frakt rett og slett, av både gods og hele anlegg. Vi kan være støttefartøy ved nye anlegg – vi har god dekksplass på en sånn båt. I tillegg er avlusning i vinden for tiden, så hvis det blir aktuelt så er vi forberedt på det, sier Holberg til iLaks.

Gammel traver
Han kjøpte nylig den 50 år gamle fergen M/S Aure, og har blinket ut oppdrettsnæringen som ett av flere segmenter som han vil tilby sine transporttjenester til.

I kjølvannet av oljeprisfallet har det allerede blitt solgt utrangerte supplybåter til oppdrettsnæringen. En fordel disse fartøyene har er god dekksplass. Det har også Aure rikelig av.

– Den er 49 ganger 11 meter, og har veldig god dekksplass. Ellers har den god manøvreringsevne med ror og propeller i begge ender, sier Holberg som ikke ønsker å oppgi hvor mye han har betalt for fergen.

Familieselskap
– Det er en tidligere Fjord1 ferge, og er også tidligere brukt i anleggsbransjen for å transportere sement. I maskinrommet står en ganske ny 760 HK Deutz. Nå ligger den på Smøla for oppgradering for ny drift og litt shining. Den er bygget i 1965 og ombygget i 1988, beretter han.

Stolt skipper på broen: Sindre Holberg. Foto: Privat

Holberg legger ikke skjul på at dette er et familieselskap, og det er omfattende maritim kompetanse i familien.

– Det er jeg og fatter’n som driver, sier han, og legger til at faren er los. I tillegg har bestefaren vært med på laget. – Han er tidligere chief (maskinsjef – red. anm.). Han har pensjonert seg, men var med på hjemfarten fra Molde. Vi har greie forutsetninger for akkurat den maritime biten.

Vil skape aktivitet på Smøla
Men primus motor er altså Sindre Holberg, som utdanner seg innen maritime fag ved Høyskolen i Ålesund. – Jeg har ett år igjen på nautikk, akkurat ferdig med andreåret.

– Grunnen til at vi har gjort det er at jeg har hatt interesse for det i lengre tid, og lyst å få en fot innenfor næringen. Vi vil også få til aktivitet på Smøla. Vi har forholdsvis mye oppdrett her, men har vært dårlige å følge opp. Vi har ikke gjort det som på Frøya, der det er mye serivicetjenester innen oppdrettsnæringen. Da fant vi ut at dette var noe vi ville gjøre noe med.

Mange jern i ilden
– Vi har jobbet med dette i ett og et halvt år. Tiden er brukt til å bli kjent med næringen, lage prosedyrer og finne korrekte arbeidsmetoder. HMS og kompetanse står i høysetet hos Holberg Shipping. Og så kom vi over denne og gjorde innkjøp, sier Holberg som inntil nylig var formann i Arbeiderpartiet på Smøla.

– Der har jeg akkurat overlatt roret til en annen. Jeg satt som formann i to år, og trakk meg. Det hadde mye sammenheng med dette. Jeg trengte tiden til noe annet, sier han.