De siste seks års lønnsomhet i eksportleddet for laks og ørret illustrerer en ekstremt konkurranseutsatt bransje. Måler en driftsmarginer på de 18 ledende eksportørene i Norge i perioden 2007-2012, er det ett selskap som likevel blinker seg ut som vesentlig mer innbringende enn de andre.
Bergenske Inter Sea er mer enn ett hestehode foran nestemann i lønnsomhetshierarkiet. Selskapet i Kanalveien i søndre bydel har dradd inn en EBIT-margin på 3,0 prosent i snitt de siste seks år. Daglig leder Hans Inge Nilsen og resten av gjengen i Inter Sea sitter på et bunnsolid selskap som hadde en bokført egenkapital på 27,1 millioner kroner ved årsskiftet.
På plassen etter Inter Sea kommer Ålesundfirmaet Ocean Supreme. Ocean Supreme satser tungt på det asiatiske markedet, og har åpenbart gjort lurt i det. Snittmarginen fra 2007 til 2012 er på 2,5 prosent. Ocean Supreme må forøvrig dele andreplassen med storeksportøren Coast Seafood i Måløy og bergensselskapet Front Marine. Det bør imidlertid raskt legges til at Front Marine kun har hatt virksomhet i to regnskapsår, og har i denne sammenhengen en del å vise i årene som kommer.
Det er forøvrig interessant å merke seg at to av de aller største lakseeksportørene, Coast Seafood og Hallvard Lerøy, begge er å finne blant de fem mest lønnsomme aktørene i bransjen. Størrelse er tydeligvis ingen ulempe i denne sammenhengen.
Med en snittmargin på beskjedne 1,5 prosent i denne seksårsperioden er det uansett innlysende at det er sterk konkurranse og lite rom for å gjøre feil i denne bransjen. Her er reellt sett ingen inngangsbarrierer og dermed en beintøff konkurranse. Stadig skiftende variabler og forutsetninger, herunder markedsadgang, valuta, renter, kredittforsikring og, ikke minst, fiskepriser, stiller strenge krav til deltakerne. Kampen er knallhard – både om sourcing (tilgang på råstoff – red.anm.) og kunder. I et slikt konkurranseklima er de flinkeste kremmerne som presterer best – over tid.