Metro ønsker ett miljømerke

692

Kvalitetsjef Jürgen Matern den tyske supermarkedgiganten Metro vil rydde opp i skogen av miljøsertifisering og sporbarhet. – Vi vil ha en løsning – ikke hundrevis, sier Matern.

Matern er vice president Corporate Quality Management i Metro. Den tyske dagligvarekjeden har 743 super- og hypermarkedutsalg med totalt 280.000 ansatte i 29 land.

– Fisk er en stor del av vår virksomhet, fisk er en raskt økende del av vår virksomhet, sier Matern. Metro peker ut matvaresikkerhet og klimaendringer som de to store utfordringer som de er opptatt av.

– Vi vil ha bærekraftig forbruk. Vi samarbeider med landbruksvirksomheter over hele verden for utvikle og gi bidrag til dette, sier han. En del av dette arbeidet er knyttet til en portefølje av eco friendly labels og sertifisering av bærekraftig mat.

– 70 prosent av jordens overflate er vann. Vi må tenke på fisk og matvarekildene i havet. Vi må forsikre oss om at vannet er en del av matvareproduksjonen. Vi må sørge for at Deepwater Horizon og Fukishima ikke ødelegger maten vår, sier Matern.

– Vi vet at vi i Metro selger ulovlig fangst. Men vi vet ikke hvor, sier han, og lar det skinne gjennom at dette slett ikke er akseptabelt.

Matern understreker at Metro er svært opptatt av sporbarhet.

– Vi må vite hvor produktet kommer fra, slik at vi kan knytte produktet til sin historie. Alle dagligvarekjedene er opptatt av data – hvordan vi gjør det transparent. Vil ha én løsning for Metro, Carrefour og WalMart. For Unilever og Nestlé. Vi må alle si: ja,vi vil ha en løsning, understreker Matern.

– Industrien er ikke tjent med hundrevis av forskjellige tilnærminger. Vi må få en løsning, sier han. Han peker særlig på sjømat som har en rikholdig flora av forskjellige miljømerker og sertifisering.

– Vi selger 200.000 tonn fisk per år gjennom våre butikker, sier Matern. Da bør en vite at en selger fisk som er forsvarlig produsert.