Det var ventet at Hainan Airlines sin direkterute mellom Norge og Kina skulle frakte sjømat for 200 millioner kroner årlig, men siden oktober har det vært full stopp.
Det var i 2018 det ble kjent at det kinesiske flyselskapet skulle fly tre ganger i uken fra Oslo til Beijing. Frakt av sjømat, spesielt laks, var en viktig driver for satsingen.
I mai i fjor landet det første direkteflyet fra Kina på Gardermoen.
– Denne ruten gir enda bedre muligheter for økt eksport av fersk norsk sjømat til det kinesiske markedet, der etterspørselen etter sjømat av god kvalitet er stor og økende. Ettersom sjømatkonsumet i Kina er større enn hele den årlige produksjonen i Norge, er potensialet enormt, sa tidligere fiskeri- og sjømatminister Harald T. Nesvik (Frp) under åpningen av ruten.
Men i oktober meldte Hangar.no at Hainan Airlines tok en pause fra Oslo-ruten. Da ble det nevnt at mulig oppstart igjen for ruten ville være i mai i år. Men til Dagens Næringsliv sier Avinor nå at de ikke har hørt noe fra flyselskapet.
– De har ennå ikke bekreftet noe oppstartstidspunkt, skriver Avinors presseansvarlig Joachim Westher Andersen i en e-post til avisen.
DN har ikke oppnådd kontakt med fra Hainan Airlines’ representant i Norge. I januar fikk Hangar.no følgende kommentar fra en anonym informasjonsmedarbeider i selskapet:
– Det er usikkert om denne ruten kommer tilbake.
Ifølge South China Morning Post har Hainan Airlines sendt alle utenlandske piloter på ubetalt ferie på ubestemt tid grunnet Corona-viruset.