Coronaviruset ryster lakselogistikken mot Kina-markedet.
Tidligere i dag ble det kjent at SAS slutter seg til blant andre Finnair og British Airways, og suspenderer sine flygninger til Kina. Kina er storkjøper av flybåren storlaks.
– Mange kanselleringer på fly til især Kina pt, men vil trolig utvikle seg, sier Morten Würgler, flyfraktsjef i Schenker, til iLaks.
– Trolig vil vi også se at laks som opprinnelig var tiltenkt til Kina vil finne nye markeder i en overgangsperiode, sier Würgler.
Under press
iLaks får opplyst fra flere fiskeeksportører at lakseprisen er satt under press som følge av bortfallet av mange kinesiske kjøpere. Særlig gjelder dette for tyngre vektklasser av laks, som normalt er øremerket flyfrakt.
I en frakt-oppdatering, som iLaks har fått innsyn i, fremhever fraktkjempen Schenker at Hong Kongs internasjonale flyplass ikke er rammet av fraktrestriksjoner.
«Alle grenser og fortolling er åpne for frakt fra Fastlands-Kina og inn i Hong Kong».
Lav etterspørsel
«Drift av flyterminaler og -virksomhet går som normalt. Men, flere flyselskaper har kansellert flygninger grunnet lav etterspørsel knyttet til kinesisk nyttårsfeiring i disse to ukene. I mellomtiden har flere flyselskaper gjort oss oppmerksomme på at de vil forlenge periodene for kansellering av flygninger, fra lav etterspørsel etter frakt og passasjerer ved forlengelsen av kinesisk nyttår. Dette vil gjelde Shanghai, Zhengzhou, Beijing, Xiamen og Hong Kong.»
Schenker gjør oppmerksom på at drift ved havneterminalene går som normalt.
«Vi vil fortsette å følge utviklingen», heter det videre.