Verftet lever godt med svingninger blant kunder og konkurrenter.
Sletta Verft har levert mange servicebåter til havbruksnæringen. I fjor fikk verftet ved Mjosundet på Nordmøre sendt av gårde flere båter til Frøy. Høsten 2023 ble Frøy som kjent solgt til den amerikanske storbanken Goldman Sachs.
– Vi har levert tre båter til dem det siste året, så vi skal ikke klage. Men etter at det ble solgt, ble det litt mindre der, sier daglig leder Kåre Sletta til iLaks.
FSV tok over
Nå er det en annen kunde som fyller ordreboken deres. Det er Molde-baserte FSV. I desember sprakk nyheten om at FSV ble kjøpt opp av amerikanskeide Aquaship/Intership.
– FSV har blitt vår klart største kunde, opplyser den daglige lederen.
Ifølge Kåre Sletta er ordresituasjonen deres upåklagelig.
– Nå har vi en fem båter på produksjonsplanen. Så vi har oppdrag frem til starten av neste år, sier han fornøyd.
Les også: Her er FSVs nye elektriske fartøy. Det er det rente i rekken

Svingende bransje
Verftsbransjen er internasjonal, og det er kamp om både stål og kompetent arbeidskraft. Tyrkia et av landene som konkurrerer med Norge på skrog og utrustning av båter. Der er styringsrenten for tiden på rundt 50 prosent.
Selv om Sletta er godt fornøyd med tingenes tilstand følger han godt med på det som skjer. Han er ikke bekymret for effekten av svingningene i konkurrentland.
– Mitt inntrykk er at det er litt roligere på mindre båter, sier han.
Denne uken falt den tyrkiske børsen med syv prosent og den tyrkiske liren til sitt laveste nivå noensinne, etter at det ble kjent at den fremste opposisjonspolitikeren, og Istanbul-ordfører, Ekrem Imamoglu ble arrestert.
