Selger laks for nesten tre milliarder i året

Nyheter
628

Sjømat-klyngen i Bergen består av rundt 250 bedrifter med 1300 ansatte. De driver med alt fra oppdrett, salg og pelagisk industri til alger og kosmetikk. Samlet omsetning var på over 20 milliarder i 2013, i følge tall fra Hordaland fylkeskommune.

Seaborn er eid av fiskeoppdrettere og oppgaven er å selge laks og ørret over hele verden. I fjor satt de igjen med et overskudd på 33,5 millioner kroner. Det var en økning på nesten ti millioner fra året før, skriver Sysla.

Omsetningen ble doblet fra 1,7 milliarder i 2012 til 2,4 milliarder i 2013. I fjor endte salget på 2,7 milliarder.

– I år skal vi øke mer. Det har kommet flere oppdrettere til, som vil selge fisken sin gjennom Seaborn. Omsetningsøkningen har også med pris å gjøre. Vi gjør blant annet mer på foredlede produkter, som koster mer, sier Yri.

Savner Russland

Seaborn ble startet opp i 2001, og er både en salgsorganisasjon og en markedskanal for oppdrettere. I lokalene i Sandviken i Bergen er de 29 ansatte, inkludert tre nye som begynte i fjor. Selskapet selger laks og ørret fra familieeide oppdrettere langs kysten fra Rogaland til Finnmark.

– Vi eksporterer til 55 land. Europa er det største markedet, men mye går også til Asia og USA. Vi solgte også mye til Russland frem til importstoppen. De tok i perioder 20 prosent av fisken vår, og var et stort og bra marked, sier Seaborn-direktøren.

– Hvilke konsekvenser fikk det at dere ikke lenger kan selge fisk til Russland?

– Vi mistet ett viktig marked for norsk laks og ørret og ikke minst noen gode kunder over natten. Dermed endret vi endret strategi og fokuserte på andre markeder. Overgangen gikk bedre enn forventet, men jeg savner det russiske markedet og kundene våre der.

Mens verdensproduksjonen av laks og kundenes etterspørsel holder seg konstant, skiftet aktørene skiftet kjøpsmønster, forteller Yri.

– Chile begynte å selge mer til Russland, mens vi selger mer til Asia. Det viste seg at de gamle kundene våre i blant annet Asia og USA, fra før Russland ble et stort marked, fremdeles var der. Vi selger også mer laks til USA. Det er en trend at de vil spise mer norsk laks og ørret der også.

Får pengene sine

Yri mener mindre og mellomstore lakseoppdrettere har flere fordeler ved å selge fisken sin gjennom Seaborn:

– De kommer nærmere markedet og kundene. Vi tar oppdretterne med helt til våre kunder og jobber tett sammen med både kunden og oppdretterne. Garantert oppgjør er også viktig i en verden som opplever nedgangstider. I tillegg har vi en tilknytning til markedene, som du ikke får hvis du selger fisken til hvem som helst, sier han.

Sjødeponi

Yri er opptatt av at næringen må være bærekraftig, men det er ikke lakselus som bekymrer ham mest.

– Det at det kommer et sjødeponi i Førdefjorden er mye mer skadelig for omdømmet vårt ute i verden. Kundene våre ute reflekterer ikke over antall lakselus, men at vi forurenser og slipper miljøgifter ut i fjordene der vi produserer titalls millioner av måltider daglig, er vanskeligere å svelge.

Seaborn er en av flere sjømatbedrifter som har kommet med opprop mot Nordic Minings planlagte sjødeponi i Førdefjorden.

– Kundene våre ute i verden er ikke opptatt av lakselus, men fiskehelse. At maten skal være trygg og sunn er viktig for dem, sier Yri.

Seaborns årsresultat

2014
2013
Driftsinntekter 2 772 065 000 2 400 983 000
Driftsresultat 36 430 000 32 489 000
Resultat før skatt 33 522 000 25 307 000

Les også: