Garantipraksis til besvær: Hav Line-avklaring kommer først til sommeren

Nyheter
0

Departementet har ennå ikke tatt stilling til om praksisen er i samsvar med dispensasjonen.

Før påske ble det kjent at Mattilsynet hadde bedt Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) om å avklare hvordan Hav Line sin garantipraksis for håndtering av produksjonsfisk, altså skadet fisk, skulle forstås i forhold til dispensasjonen til slaktebåten «Norwegian Gannet». Den tiårige dispensasjonen gir slaktebåten anledning til å levere fisk til Hav Line sin terminal i Hirtshals. Men avklaringen har trukket ut i tid.

Les også: Hav Line-garantiene: Departementet ville ta kontakt «snarest mulig», men nå er det stille

Ting tar tid
Over en måned senere har NFD fremdeles ikke konkludert i saken. Ifølge fiskeri- og havministerens kommunikasjonssjef, Lisa Nordøen, vil det fortsatt ta tid før det trekkes en endelig beslutning.

– Nærings- og fiskeridepartementet arbeider med saken. Konklusjonene og videre oppfølging må vi komme tilbake til senere, sannsynligvis nærmere sommeren, skriver kommunikasjonssjefen i en e-post til iLaks.

Les også: – Hvis det er påviselige brudd på vilkårene kan tillatelsen trekkes tilbake

Mattilsynet måtte be om hjelp
Bakgrunnen for saken er at en eksportør tok kontakt med Mattilsynet for å få klargjort om hvorvidt Hav Line sin praksis var i samsvar med kvalitetsforskriften. Den gangen slo Mattilsynet fast at dersom en eksportør samhandler eller eksporterer produksjonsfisk, uten at den er feilrettet, så er dette et brudd på forskriftens bestemmelse. Men siden det er NFD som har gitt Hav Line dispensasjonen fra fiskekvalitetsforskriften, har Mattilsynet bedt departementet om en avklaring om hvordan dette skal forstås.

iLaks har vært i kontakt med Hav Lines administrerende direktør Kristian Haugland for å undersøke om rederiet har blitt kontaktet av NFD om saken. Haugland ønsker ikke å gi noen kommentar.

Les også: EU-foredlere organiserer seg: Krever slutt på forbudet mot «prodfisk»