Hav Line-garantiene: Departementet ville ta kontakt «snarest mulig», men nå er det stille

Nyheter
0

Mattilsynet venter på departmentet og Hav Line sier ingenting.

For noen uker siden ble det kjent at Mattilsynet hadde bedt Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) om å avklare hvordan Hav Line sin garantipraksis for håndtering av produksjonsfisk, altså skadet fisk, skulle forstås i forhold til dispensasjonen til slaktebåten «Norwegian Gannet». Den tiårige dispensasjonen gir slaktebåten anledning til å levere fisk til Hav Line sin terminal i Hirtshals. Ifølge fiskeri- og havministerens kommunikasjonssjef, Lisa Nordøen, skulle departementet ta dette opp raskt med Mattilsynet.

Les også: – Hvis det foreligger påviselige brudd kan tillatelsen trekkes tilbake

Ingen avklaring
Men foreløpig har ikke Mattilsynet fått noe endelig svar. De venter fortsatt på avklaring fra departementet.

– Inntil vi har fått denne avklaringen kommer vi ikke til å foreta oss noe i saken, og kan heller ikke kommentere den, fremgår det av en e-post fra Mattilsynets kommunikasjonsavdeling.

Kommunikasjonssjef Lisa Nordøen bekrefter at departementet har kontakt med Mattilsynet, men hun innrømmer at det ikke foreligger noen konklusjoner.

– Nærings- og fiskeridepartementet har kontakt med Mattilsynet i saken. Konklusjonene fra dialogen og videre oppfølging må vi komme tilbake til senere, sier Nordøen.

Ordknapt
Administrerende direktør hos Hav Line, Kristian Haugland, var svært meddelsom om rederiets garantipraksis for noen uker siden. Men på spørsmål om han er blitt kontaktet av NFD om saken er han ordknapp.

– Vi har ingen ytterligere kommentarer til saken utover de kommentarer som allerede er gitt, skriver han i en e-post.

Les også: Har bedt Nærings- og fiskeridepartementet om avklaring på Hav Line sin garantipraksis

«Norwegian Gannet» ved kai i Hirtshals.