Prisreduksjon til sluttkunde gir forhåpning om styrking av etterspørselen.
Fjorårets økning i verdens lakseproduksjon, med om lag fire prosent, var moderat og under normal årlig etterspørselsvekst på seks til åtte prosent. Alt annet like skulle dette gitt økte laksepriser fra 2016 til 2017.
Så skjedde ikke.
Den gjennomsnittlige lakseprisen til oppdretter falt fra 62 til 59 kroner per kilo fra 2016 til 2017.
Tapte plass i handlekurven
En sentral årsak til prisfallet var at europeiske supermarkeder valgte å holde prisene for ferske fileter høye – også etter at prisene til oppdretter begynte å falle fra toppnivåene på forsommeren. Konsekvensen ble at laksen tapte sin plass i sluttkundens handlekurv – og etterspørselen fra de store dagligvarekjedene kjølnet.
Dempet forbrukeretterspørsel bidro til at lakseprisene til oppdretter falt radikalt. Fra uke 20 til uke 44 i fjor falt prisen til oppdretter med 30 kroner. Sluttkunden kunne ikke nyte godt av rabattert fisk.
I oktober kunne iLaks’ søsteravis SalmonBusiness rapportere at nederlandske supermarkedkjeder holdt sine salgspriser høye, på 18 til 30 euro per kilo, til tross for at lakseprisene til oppdretter (og deres innkjøpspriser) var under press.
Overført til konsument
Ifølge Paul Andahl, analytiker ved Norges Sjømatråd, er prisfallet nå i ferd med å bli overført til konsument. Han viser til prisreduksjoner i både tyske og franske supermarkedkjeder.
Kristiansundfirmaet Kontali Analyse henter inn og distribuerer ukentlig prisstatistikk for laksefileter. Prisnoteringene er hentet inn fra en lang rekke franske supermarkeder. Denne oversikten viser tydelig at prisene for ferske fileter er blitt redusert fra pristoppen i første kvartal 2017.
I første kvartal 2018 er snittprisene så langt 17,9 euro per kilo. Det gir en reduksjon på 11 prosent på ett år.
Kampanjer
Etter det iLaks erfarer, har andelen av franske dagligvarebutikker som kjører kampanjer på laks hoppet i været. I slutten av desember nådde den det høyeste nivået på over to år – med rundt 20 prosent.
Lavere priser til sluttkunden er ventet å stimulere avsetningen av laks i tiden fremover. Optimistene blant meglerhusene som følger sektoren tror nettopp dette er ett av de beste argumentene for å vekte seg opp i lakseaksjene.