Vaagland Båtbyggeri jobber med å fylle opp ordreboken.
Vaagland Båtbyggeri leverer både servicefartøy og lektere til oppdrettsnæringen. På sensommeren i fjor inngikk verftet en kontrakt med Frøy på en 28 meters arbeidsbåt. Ifølge daglig leder Gunnar Arnold Nordbø har trønderverftet nok å henge fingrene i for tiden.
– Vi har nok å stelle med, og har ett nybygg under bygging. Og så har vi reparasjoner i dokk, sier han.
Bygger skrog i Norge
Byggingen av fartøyet til Frøy vil i sin helhet bli gjort i Norge. Både selve skroget og utrustningen. Ifølge Nordbø lønner det seg ikke å bygge skrog under 30 meter i utlandet.
– Disse skrogene i utlandet er litt kostbare. Det er derfor vi bygger skrog hjemme nå, forklarer han til iLaks.
Om de fortsatt vil bygge skrog hjemme er foreløpig uklart. Men Nordbø ser at båtene som blir kontrahert ikke blir mindre eller billigere.
– Folk går ikke ned i størrelse. De som jobber på båtene vil ha ordentlige arbeidsforhold og gode lugarer. Vi ser på større båter. Både 40 og 50 meter, og får priser fra utlandet. Men det er ganske kostbart, slår han fast.
Ser lyst på det
Selv om verftssjefen ser at grunnrenteskatten har båndlagt kapital og båtene er blitt dyrere, har ikke han opplevd noe stopp i ordrer eller forespørsler. Riktignok var det mer aktivitet i fjor.
– Det begynner å komme mer forespørsler nå, sier Nordbø, og legger til:
– Men det var verre etter pandemien.
Han tror forklaringen er enkel. Det er et stadig behov for nye fartøy til næringen.
– Det er jo behov for båter til oppdrett og det minker ikke på oppdrettsanleggene. Så de trenger jo verktøy til å gjøre jobben sin, slår fast.
Nordbø er derfor optimist med hensyn til ordresituasjonen.
– Vi har greit med arbeid for tiden og ser egentlig lyst på tilværelsen. Nå har vi arbeid et år frem i tid. Og jeg er rimelig trygg på at vi skal klare å lande noe mer i løpet av ikke alt for lang tid, oppsummerer han.