– Hvis logistikksystemet bryter ned i Europa er det ganske kjørt

Nyheter
1038

Pareto-analytiker Carl-Emil Kjølås Johannessen frykter konsekvensene for lakseoppdretterne hvis transportsystemet til Asia, USA og Europa rammes hardere av koronasituasjonen.

I et intervju med Finansavisen sier Kjølås Johannessen at selv om laks er relativt trygt sammenliknet med andre sektorer, kan et sammenbrudd av transportsystemet være ødeleggende for oppdretterne.

–  Hvis logistikksystemet bryter ned i Europa og det for eksempel blir ulovlig å kjøre trailere fra Norge, er det ganske kjørt, sier han, men understreker samtidig at oppdretterne har en sterk balanse etter mange gode år, og kan tåle mye før det blir kritisk.

Søndag skrev iLaks at containerrederiet NCL står klar til å bistå med transport av laks ut i Europa og verden.

– Vi har jobbet gjennom helgen med å anskaffe en betydelig mengde kjøle-containere for å øke den eksisterende flåten vår, sier administrerende direktør Bente Hetland.

Kjølås Johannessen advarer imidlertid mot at et større koronautbrudd kan føre til at også produksjonsfasiliteter blir rammet.

I helgen uttalte Ola Braanaas, direktør og eier av Firda Seafood, at hvis selskapet får en positiv koronaprøve på pakkeriet kan det bety at samtlige 50 ansatte må i karantene. Han sa også at ansatte på oppdrettsanleggene kan få påvist virus.

– Da stopper slakting og salg helt opp, sa Braanaas.