Containerrederi vil bistå i lakseeksporten: Står klar med betydelig ledig kapasitet

Nyheter
1392

En ekstraordinær situasjon vil trenge ekstraordinære tiltak.

– NCL står klar til å bistå med transport av laks ut i Europa og verden. Vi har jobbet gjennom helgen med å anskaffe en betydelig mengde kjøle-containere for å øke den eksisterende flåten vår, sier administrerende direktør Bente Hetland til iLaks.

– Ved etterspørsel posisjoneres disse til norske havner hvor næringslivet trenger dem. Vi kan bistå med å forenkle logistikken ut av Norge.

Lagring
Haugesundrederiets serviceområde går langs hele norskekysten og dekker store deler av Europa.

– Sist uke innførte vi støttetiltak for norsk næringsliv ved å tilby alle kunder fire uker vederlagsfri lagring av tørrgods i samtlige norske havner, og vil komme med ytterligere tiltak i løpet av kommende uke for å bli med i norsk dugnad og bistå næringslivet ytterligere, fortsetter hun.

– NCL sitter med 26 års erfaring med godstransport på sjø, både kjøl, frys og tørrgods og ønsker å bidra. Derfor står vi også parat til å innfase betydelig økning i kapasitet, samt legge nye destinasjoner til rutenettverket dersom behovet for sjøtransport øker, sier Hetland videre.

NCL disponerer en flåte på fire skip, og tilbyr frakt i 20, 40 og 45 fots containere.

Fersk frakt
– Fortløpende vurderer NCL om vi skal innføre sprøyting av containere med OXYL-PRO for å desinfisere alt av containere, innredning, håndtak, generelt alt av vårt utstyr som kan i verste tilfelle komme i kontakt med mat eller mennesker. Laksen vil da ha et godt utgangspunkt for å komme seg trygt fram til kunde. Lokale sjåfører håndterer innhenting, lokale havner håndterer lasting på skip, og NCL organiserer transporten fra Norge til destinasjon, legger hun til.

– Har dere erfaring med frakt av fersk laks fra tidligere?

– Nei, vi har ikke fraktet fersk laks før. Men, vi er sikre på at våre skips fart og kapasitet skal være en minst like god løsning som lastebil, og vi er sikre på at laksenæringen vil være fornøyde med resultatene, sier Martin Torkelsen, business development manager i rederiet.

– Vi forstår at transittid og ubrutt strømtilførsel i hele transportetappen er viktig. Med over 200.000 tonn fryst fisk fraktet i fjor, har vi bred erfaring med disse logistikk kravene, påpeker han.