Viser styrke i Brüssel

450

25.000 sjømatbedrifter er på plass på gigantmessen i EU-hovedstaden.

I går åpnet verdens største sjømatmesse, Seafood Expo Global og Seafood Processing Global i Brussel. For andre år arrangerer Innovasjon Norge en norsk fellespaviljong på Seafood Processing Global (SPG) for leverandører av teknologi og tjenester for sjømatnæringen. Norsk sjømat er allerede verdenskjent, og her får deltakerne anledning til å vise at Norge også har verdensledende kompetanse innen utstyrs- og leverandørindustrien.

Over 25 000 bedrifter innen sjømatnæringen fra hele verden er til stede i Brussel, og messen er dermed den viktigste møteplassen for næringen.

– Jeg er overveldet og litt stolt, sier statssekretær Amund Ringdal som besøkte flere norske selskaper på messen i Brussel i går sammen med Sjømatrådet og Innovasjon Norge. – Overveldet fordi messen er så stor, og stolt av det jeg har sett i dag som viser omfanget av norsk sjømatindustri. Norge har en skjult diamant i leverandørindustri og den får vi vist frem her i Brussel.

I år er antallet norske utstillere på SPG økt fra 10 til 15 leverandører. De stiller med innovative løsninger innenfor fiskeri, prosessering, pakketering og logistikk av sjømat som er konkurransedyktige på det internasjonale markedet.

Flere av de norske bedriftene som deltok i fjor, er med i år også, og noen har valgt å slå seg sammen med sine samarbeidspartnere for å vise en mer komplett løsning for sine kunder.

– Vi var her i fjor og var veldig fornøyde med resultatet. Vi opprettet mange nye internasjonale kontakter, og det var med på å løfte blikket vårt ut i verden. Nå er vi tilbake for å opprette enda flere kontakter og møte eksisterende kunder, sier Jan Endre Vartdal, daglig leder i Vartdal Plastindustri.

Å slå seg sammen med samarbeidspartnere kan være en stor fordel for mindre bedrifter som ønsker synlighet, samt at det blir mer overkommelig kostnadsmessig for bedrifter ønsker å prøve seg på nye markeder.

– Det er en styrke å stå sammen med andre norske bedrifter; det er lettere å synliggjøre sin bedrift under den norske paraplyen. Vi har i år invitert med oss to andre bedrifter som vi samarbeider med for å komplettere våre egne produkter og synliggjøre mulighetene på en bedre måte mot forbrukeremballering, sier Vartdal.

Keep-it Technologies er en av bedriftene som stiller ut sammen med Vartdal Plastindustri på SPG.

– Når teknologileverandører får mulighet til å stå sammen med naturlige samarbeidspartnere, skapes rom for mer helhetlig løsninger for våre felles kunder, sier Christian S. Aasland fra Keep-it Technologies, som er en spin-off-bedrift fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

På messen i Brussel stiller Innovasjon Norge med sitt nasjonale og internasjonale nettverk, og gir norske sjømat- og leverandørbedrifter mulighet til å treffe representanter fra eksisterende og nye markeder.

– Innovasjon Norge har 38 kontorer over hele verden, og representanter fra flere av disse kontorene er til stede i Brussel. Her bringer de innsikt om sine markeder til norske bedrifter, og ser hvilke muligheter som finnes der, som for eksempel i Kina, Tyrkia eller Italia. Det er en viktig del av vår virksomhet å bringe markedskunnskap til norsk næringsliv for å synliggjøre forretningsmuligheter andre steder enn Norge. Våre folk fra rundt om i verden sitter på enorm kunnskap om sine markeder, og vi ønsker å gi lokale norske ideer og bedrifter muligheter til å lykkes globalt, sier Inger Solberg, direktør for landbruk og marin, Innovasjon Norge.

Gjennom tre intensive dager får deltakere anledning til å møte kunder og skape nettverk, utvikle relasjoner med sentrale aktører i bransjen, og plukke opp nye trender og nyheter.

Seafood Expo Global (SEG) ble startet i 1993 og var tidligere kjent som European Seafood Exposition. Den har siden utviklet seg til å bli verdens største og viktigste sjømatmesse med 1600 utstillere fra 80 land. I 1998 ble leverandørmessen Seafood Processing Global (SPG) samlokalisert med Seafood Expo Global (SEG).

Deltakere kommer tilreisende fra 145 ulike land for å gjøre forretninger på messen. Ingen annen hendelse i verden gir fagfolk innen sjømatnæringen større direkte tilgang til kvalifiserte kjøpere og leverandører fra hele verden som representerer alle deler av sjømatnæringen.

For 21. år på rad arrangerer Innovasjon Norge en norsk fellesstand på SEG. Deltagelsen i år er enorm med 55 norske bedrifter på nesten 1200 m². På SPG er Norge til stede med norsk fellespaviljong med 15 bedrifter.