Vil redusere lakseavhengighet

338

Den nye eieren av Marine Harvests franske foredlingsanlegg Rolmer planlegger å redusere selskapets avhengighet av laks. Høye råvarepriser og redusert aktivitet krever nye tanker og strategier.

1. januar oppfylte Laurent Mauray et av sine mål om å eie sin egen sjømatvirksomhet. Da tok han over Rolmer, som Marine Harvest hadde lagt ut for salg som en del av restruktureringen av selskapets franske foredlingsvirksomhet.

Etter å ha ledet det franske selskapet Erimer i ni år, hadde Mauray lenge hatt en ambisjon om å overta sitt eget selskap. – Jeg er 47 år gammel… det var på tide for meg å gjøre det, sier han til Undercurrent.

Det var tre årsaker til at han valgte Rolmer.

Først og fremst siden selskapet driver i et marked som er dynamisk og raskt voksende: Fersksegmentet for pakkede produkter og ferdigmat.

Rolmer også lenge hatt et stabilt og selvstendig team, skriver Undercurrent.

– Hva jeg fant i Frankrike var to typer selskaper. Selskaper opprettet og ledet av gründerne, som, da de trakk seg tilbake, ikke har et solid team bak seg. Og selskaper som var deler av større konsern, som fungerer mer som en enhet av produksjonen enn et selskap som en helhet, da det kommersielle, logistikk, IT etc er outsourcet.

Selv som en del av Marine Harvest var Rolmer likevel ikke i den siste profilen. – De er helt selvstendige. De har en overdimensjonert kvalitetsavdeling, på en god måte, sier han.

Den tredje grunnen var fabrikkens IFS (International Food Standard) sertifisering, innhentet i 2007, er «en sjelden ting å finne».

Rolmer ble grunnlagt for 27 år siden, og var en dråpe i havet for Marine Harvest. Selskapet har 62 ansatte med en omsetning på 9,2 millioner euro i fjor, og foredlet rundt 700 tonn i året ferdigvarer.

– Det er ikke engang halvparten av kapasiteten at anlegget har – 1.500 tonn, sier Mauray.

Selskapet er basert i Vendee i det vestlige Frankrike. Det har også opplevd resultatnedgang de siste årene, etter et overskudd på nesten 208 000 euro etter et salg på 8,6 millioner euro i 2012 – omtrent på nivå med 2011 og 2010.

Svekkede resultater skyldes blant annet høye råvarepriser – spesielt for Rolmers nøkkelart, laks, samt en reduksjon i aktivitet, sa Mauray.

– Jeg har kjent Rolmer i mer enn 20 år, og jeg har alltid fulgt med på det. Etter det kom under Marine Harvest, kan du si at det sovnet. Jeg håper å vekke det opp, sier han til Undercurrent.

Maurays planer for virksomheten er todelt. På den ene siden er planen å drive utvikling av nye produkter og utvide sin artsportefølje – og samtidig redusere avhengigheten av laks.

– Rolmer fokus på ferske ferdigprodukter som sin carpaccio er en vinnende formel. Selskapet driver allerede med andre arter, som for eksempel tunfisk og kamskjell. Disse kan økes, så vel som å gjøre flere sesongarter, sier Mauray. – Jeg tror Rolmer kan øke sin distribusjon i Frankrike og også distribuere direkte til food service-segmentet, legger han til.

Mens Frankrike er Rolmers hovedmarked nå, i tillegg til noen salg til Benelux, har Mauray en svakhet for Storbritannia. – Jeg finner det britiske markedet svært interessant. Jeg ønsker å nærme meg det via det ultra-ferske markedet – den beste kvalitet.