Vil ha strengere straffer for oppdretterne

460

I et høringssvar til Fiskeri- og kystdepartementet, støtter Norsk Jeger og Fiskerforbund (NJFF) store deler av innstramminga som departementet foreslår knytta til brudd på akvakulturloven. Den nye forskrifta omhandler ulike typer tvangsmulkt, administrativ inndragning og overtredelsesgebyr.

Fiskeri- og kystdepartementet (FKD) har nettopp avslutta høringsrunden på forslag til ny «Forskrift om utmåling av reaksjoner og sanksjoner med mer ved overtredelse av akvakulturloven«. Forskrifta erstatter tilsvarende forskrift fra 2007, og utfyller Lov 21. juni 2013 nr. 74 om endringer i akvakulturloven.

Nye bestemmelser om administrativ inndragning og overtredelsesgebyr skal tre i kraft 1. januar 2014. Ifølge høringsbrevet fra FKD inneholder forslaget til forskrift i korte trekk regler om:

  • utmåling av tvangsmulkt
  • reduksjon og frafall av tvangsmulkt
  • fastsettelse av beløp for administrativ inndragning
  • hvilke regelbrudd som kan møtes med overtredelsesgebyr
  • utmåling av overtredelsesgebyr, herunder et øvre tak.

– Trenger sanksjoner for å motvirke lovbrudd
NJFFs høringssvar på forskriftsendringa, understrekes behovet for sanksjonsmuligheter ovafor ei næring som tidvis setter utilsikta fotspor i norsk natur. Særlig fokus har det vært på lakse- og regnbueørretoppdrettets negative konsekvenser for de ville anadrome laksefiskene i form av lakselus og rømming, skriver NJFF på sine hjemmesider.

– Formålet med sanksjoner ved brudd på gjeldende bestemmelser er å stoppe – men først og fremst forhindre at brudd på bestemmelsene gjentas. Sanksjoner må ha betydelig preventiv virkning slik at det aldri skal lønne seg å bevisst avvike fra bestemmelsene. Det fordrer også at man har gode rutiner for å oppdage eventuelle brudd. Hovedmålet må derfor være at en i minst mulig grad får behov for å benytte sanksjonene. Dette vil være fordelaktig for alle aktørene – akvakulturnæringa, forvaltninga og interessenter for naturen utafor anleggene, heter det i NJFFs høringsbrev.

Ønsker høyere gebyr
NJFF er positiv til forslaget om at overtredelsesgebyr forbeholdes foretak og at skyldkravet settes til et arbeidsgiver- og organisasjonsansvar. NJFF tror dette vil kunne ha en positiv effekt ved at aktørene i større grad legger vekt på gode rutiner i alle ledd.

I forslaget til ny forskrift legges det opp til ulike vilkår for løpende ordinær og forhøya tvangsmulkt. NJFF er skeptiske til om satsene for ordinær løpende tvangsmulkt (15*G/365) har tilstrekkelig preventiv virkning, særlig for større foretak. I så fall må taket for å pålegge forhøya tvangsmulkt (150*G/365) være såpass lavt at det fanger opp brudd som også med stor sannsynlighet gir fare for vesentlig skadevirkninger på miljøet.

Støtter differensierte satser
NJFF tar også til orde for at man ved brudd på særlig MTB-reglementet, bør kunne inndra brutto utbytte ved beregning av administrativ inndragning. Sekundært støtter NJFF at man kun får fradrag for fôrkostnader benytta etter det tidspunkt at MTB-overskridelsa foreligger. Andre variable kostnader knytta til overproduksjon (foring, slakting, frakt, forsikring mm) bør ikke kunne trekkes fra i inndragninga.

NJFF er opptatt av at overtredelsesgebyr må være såpass store at oppdretterne unngår overtredelser. NJFF tror at store aktører jamt over er mer profesjonelt organisert, og i snitt mer sjelden har overtredelser enn mindre aktører med svakere økonomi. NJFF mener det likevel ikke er urimelig at man gjør ei inndeling for utmåling av gebyr, der foretak med mange tillatelser har ei større ramme enn små foretak, slik departementet foreslår.

Ut over disse kommentarene støtter NJFF forslaget til ny «Forskrift om utmåling av reaksjoner og sanksjoner med mer ved overtredelse av akvakulturloven».