Utfordret EU-ministeren

369

Ole-Eirik Lerøy benyttet anledningen til å utfordre EU-statsråd Vidar Helgesen på regjeringens ambisjoner innen sjømat, da Helgesen besøkte Bergen.

Vidar Helgesen innehar en en nyopprettet ministerpost av regjeringen Solberg, og hensikten er å sikre en samordning av EØS-saker mot EU. Han besøkte i går Bergen under et arrangement i regi av Bergen Næringsråd.

Europaministeren vil vektlegge tre hovedsaker: Sikre konkurransekraft for norsk næringsliv gjennom gode og likeverdige rammebetingelser, samarbeid på utdanningssiden og satsing på klima/energi, ifølge Bergen Næringsråds hjemmeside.

– Vi må være en integrert del av det europeiske energimarkedet, og vi må også ta del i fornybar-utviklingen som skjer i Europa, sa Helgesen.

Flere representanter fra næringslivet i Bergen ga Helgesen og hans følge innsikt i deres rammebetingelser og fremtidsutsikter. Administrerende direktør Marit Warncke i Bergen Næringsråd presenterte et overblikk over størrelsen på næringene.

– Vestlandet er den store eksportlandsdelen, og regionene vår er globalt ledende innen energi, marin og maritim virksomhet, sa hun.

Styreleder Ole-Eirik Lerøy i Marine Harvest ønsket at Regjeringen ser samme potensial for næringsutvikling innen sjømat som innen energi. Ifølge en Sintef-rapport vil omsetningsverdien på havbruk øke fra 34 milliarder kroner i 2012 til mer enn 230 milliarder kroner i 2050.

– Norge er ledende på dette området og vi kan ta en geopolitisk posisjon innen sjømat. Verden trenger mer sjømat og vi kan levere det. Jeg håper også europaministeren ser potensialet her, sa Lerøy.

Øystein Meland fra Bergens Rederiforening var opptatt av hva Norge skal leve av etter oljen, og i tillegg til fisk fremhevet han shipping som et område der Norge har en globalt ledende posisjon.

– Utfordringen vår er at vi trenger felles internasjonale kjøreregler slik at vi konkurrerer under like rammevilkår. Norge har muligheter til å ta en viktig rolle i å ta initiativ til utformingen av slike regler, og vi har kunnskap og kompetanse om shipping, sa Meland.