Utfordrer regler for presseetikk

439

IntraFish og North Atlantic Seafood Conference (NASF) har i en årrekke hatt et tett og eksklusivt mediesamarbeid. Men samarbeidet balanserer på en stram line i forhold til reglene som er nedfelt i både Vær varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten.

De siste ukene har IntraFish kjørt flere eksklusive saker egnet til å øke interessen rundt den årlige North Atlantic Seafood Conference (NASF). IntraFish er også det eneste medium som har annonseavtale med NASF, og på NASFs hjemmeside presenteres IntraFish som en samarbeidspartner – på linje med blant andre Norges Sjømatråd, Kontali Analyse og SINTEF.

IntraFish og NASF har hatt et tett samarbeid over mange år.

– Vi er med på å utforme programmet, og lage blest om det som skal skje, uttalte IntraFish-direktør Pål Korneliussen til Bergens Tidende i fjor vår. – Det viktig for oss at arrangementet er kommet til Bergen, og at det blir vellykket, sa han videre.

Det er vanskelig å tolke dette på annet vis enn at IntraFish har kommersielle interesser i NASF.

Dette ble da også støttet av NASF-sjef Jørgen J. Lund. Lund som uttalte til BT at samarbeidet med IntraFish blant annet gir arrangementet omfattende markedsføring og dekning både i for- og etterkant, samt at arbeidet til IntraFish gir både sponsorer og deltakere til konferansen.

iLaks har de siste dagene prøvd å kontakt med Pål Korneliussen, publisher og ansvarlig redaktør i IntraFish, for å få svar på følgende spørsmål:

– Har kommersielle interesser innflytelse på det redaksjonelle innholdet her?

– Fungerer ikke IntraFish reelt sett som et eksklusivt PR-byrå for NASF?

– Er det forenlig med å være en uavhengig avis?

– Har NASF kjøpt seg spalteplass og positiv dekning?  

– Er ikke dette ganske klare brudd på både Vær varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten?

Korneliussen har ikke besvart iLaks’ henvendelser.

Korneliussen har tidligere bekreftet at IntraFish og NASF har et eksklusivt samarbeid. Når iLaks nå kontakter NASF-direktør Jørgen Lund om saken, avviser imidlertid han at de har et eksklusivt samarbeid. – Dette er kun et uformelt ad hoc media partner samarbeid som går tilbake over ti år, sier Lund til iLaks.

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund sier at tekstreklame oppstår når produkter og kommersielle interesser blir eksponert eller positivt omtalt på redaksjonell plass ut fra andre hensyn enn uavhengig og kildekritisk journalistikk.

Hun understreker at hun uttaler seg generelt, og naturlig nok ikke kan ta stilling til denne konkrete saken.

– Reglene mot tekstreklame er nedfelt fordi det er bred enighet om at medienes troverdighet er avhengig av et bevisst og klart skille mellom journalistikk og reklame. Det inneværer at alt som ser ut som journalistikk skal være uavhengig og kildekritisk – mens annonser skal fremstå som hva det er, nemlig betalt innhold. Leserne skal aldri være i tvil om hva som er hva. Det er også slik at man ikke skal kunne kjøpe seg redaksjonell omtale. Tekstreklameplakaten sier klart produktomtaler skal være journalistisk motivert, sier Løken Stavrum til iLaks.