Den islandske utstyrsprodusenten Marel har lagt bak seg første halvår, men opplever markedet som utfordrende. – En en styrking av markedet vil ta lengre tid enn tidligere antatt, sier konsernsjef Theo Hoen.
Marels konsernledelse presenterte i går resultatene for andre kvartal på et investormøte i selskapets hovedkvarter. Theo Hoen, administrerende direktør i Marel, fremhevet de viktigste resultatene for andre kvartal ble avsluttet 30. juni. De totale inntektene utgjorde 178,4 millioner islandske kroner, som er en nedgang på 4,3 prosent sammenlignet med andre kvartal 2012. Driftsresultatet (EBIT) ble 12,3 millioner islandske kroner, tilsvarende 6,9 prosent av omsetningen. Nettoresultatet for kvartalet var 5,2 millioner islandske kroner.
Marel er i Norge mest kjent som en totalleverandør av utstyr ti slakteri- og foredlingsanlegg for fiskeri og oppdrett.
– Vi hadde et anstendig kvartal med utfordrende markedsforhold. Selv om vi er optimistiske i forhold til utsiktene, forventer vi at en styrking av markedet vil ta lengre tid enn tidligere antatt. Den underliggende veksten i markedet er til stede med økende behov for investeringer. Vi er klar til å fange opp økt etterspørsel når markedene friskner til, sa Hoen i følge Marels egen hjemmeside.
Hoen påpekte at Marel er godt posisjonert i et attraktivt marked som vokser. Det er økt etterspørsel etter matsikkerhet, automatisering i behandling og mer avanserte produkter. Marel ser at etterspørselen etter nytt utstyr og oppdatering av eksisterende teknologi holder å bygge seg opp.