– Jeg synes det er utelukkende positivt at Schibsted kommer inn på eiersiden i iLaks, sier styregrossist og havbrukskonsulent Even Søfteland. Han fremhever særlig verdien av bredden og mengden av lesere som en gratisavis kan få med god distribusjon.
iLaks og Bergens Tidende kunngjorde i en felles pressemelding i går kveld at Schibsteds datterselskap BT kjøper 51 prosent av nettavisen iLaks. iLaks vil utgjøre en viktig del av Schibsteds nettsatsing på de ledende industriene i Norge; olje og energi, maritim, fornybar energi – og havbruk.
Blant gratulantene er Even Søfteland. Han har har lang fartstid fra Vestnorsk Havbrukslag og styreerfaring fra en rekke av de ledende oppdrettselskapene på Vestlandet.
– For utviklingen av næringen langs kysten er det utelukkende positivt at en stor medieaktør kommer inn på eiersiden i iLaks. Det vil sannsynligvis skape en større bredde og nedslagsfelt for de utfordringer og muligheter som ligger innenfor havbruksnæringen at en større redaksjon enn vi har sett idag kommer inn, sier Søfteland.
Han er særlig opptatt av at nettavisen er åpen – og med det når en vid leserkrets.
– Det viktige her er bredden som en gratis avis tilbyr. For abonnementstjenester blir det gjerne til at det kun er ledelsen som leser avisen, påpeker han. – Og det er flott at forretningsteft lønner seg, legger han til.