Åtte ganger hver uke laster transportselskapet Schenker opp et 600 meter langt godstog i Narvik og Kiruna – for å frakte oppdrettslaks til Europa. I år sikter «DB Schenker North Rail» på ny rekord.
Det er Europas raskeste godstog, med en snittfart på 75 kilometer i timen. Toget tar 1.000 tonn hver vei – åtte avganger i uken. Det er også Nord-Europas lengste godstog, og 2013 ga en ny all time high for fraktvolumet. I år ligger ambisjonene enda høyere.
Toget laster opp i Narvik, tar malmruten og Ofotbanen videre til Kiruna hvor flere laksecontainere, fra Troms og Finnmark, hektes på. Deretter ruller toget sørover, gjennom Sverige. Navet ligger i Alnabru. Her dirigeres trafikken videre. Noe går flypakket til Østen eller USA, resten går med bil eller tog nedover kontinentet.
Togtransporten reduseres opp mot én dag, og «DB Schenker North Rail» sparer veinettet i Norge, Sverige og Finland for stor belastning.
– Miljøgevinsten er eventyrlig. Toget erstatter 12.500 lastebiler per år. Hver avgang tilsvarer cirka 20 vogntog på veien – 1.900 kilometer hver vei. I langtransport er tog meget gunstig og viktig for både utslipp og ressursbruk, kommenterer Einar Spurkeland til iLaks. Han er kommunikasjonssjef i Schenker.