Tungt lastet

816

Åtte ganger hver uke laster transportselskapet Schenker opp et 600 meter langt godstog i Narvik og Kiruna – for å frakte oppdrettslaks til Europa. I år sikter «DB Schenker North Rail» på ny rekord.

Det er Europas raskeste godstog, med en snittfart på 75 kilometer i timen. Toget tar 1.000 tonn hver vei – åtte avganger i uken. Det er også Nord-Europas lengste godstog, og 2013 ga en ny all time high for fraktvolumet. I år ligger ambisjonene enda høyere.

Toget laster opp i Narvik, tar malmruten og Ofotbanen videre til Kiruna hvor flere laksecontainere, fra Troms og Finnmark, hektes på. Deretter ruller toget sørover, gjennom Sverige. Navet ligger i Alnabru. Her dirigeres trafikken videre. Noe går flypakket til Østen eller USA, resten går med bil eller tog nedover kontinentet.

Kilde: Schenker
Kilde: Schenker

Togtransporten reduseres opp mot én dag, og «DB Schenker North Rail» sparer veinettet i Norge, Sverige og Finland for stor belastning.

– Miljøgevinsten er eventyrlig. Toget erstatter 12.500 lastebiler per år. Hver avgang tilsvarer cirka 20 vogntog på veien – 1.900 kilometer hver vei. I langtransport er tog meget gunstig og viktig for både utslipp og ressursbruk, kommenterer Einar Spurkeland til iLaks. Han er kommunikasjonssjef i Schenker.