Bergensbaserte Hygienegruppen har sett omsetningen gå tre-gangen på tre år. Oppdrettsnæringen utgjør en stadig viktigere del av kundegruppen.
– Vi ser at Global Gap-standarden brer om seg, noe som åpner for konsulentvirksomhet. Bedriftene har ofte behov for å kartlegge status og hvilke krav som stilles for å bli sertifisert i henhold standarden, sier daglig leder Agnethe Selvik i Hygienegruppens datterselskap Hygieneconsult til iLaks.
Foruten konsulentvirksomhet, selger Hygienegruppen akvakulturgodkjente vaske- og desinfeksjonsmidler, avfetning, smøremidler, vaskeutstyr og miljøsikringsutstyr. Varekatalogen inneholder gulvskrubber, feiekoster, håndkoster, men også blant annet vaskemiddel, vindusrens, håndhygiene og støvelvasker. Kundene inkluderer oppdrettsanlegg, slakteri, foredlingsanlegg og fôrfabrikker.
Selskapet har opplevd et betydelig løft i salget de siste årene.
– Vi omsatte for 13 millioner kroner i 2011, 26,5 millioner kroner i fjor og sikter i år på 35 millioner kroner, sier Tor Helgesen. Han er administrerende direktør og største aksjonær sammen med Petter Kallevåg i konsernspissen Hygienegruppen Norge. – Åtte millioner er ved oppkjøp, resten er organisk vekst, legger han til.
– Resultatet i fjor var cirka fire prosent på bunnlinjen. Det var et akseptabelt år, men målet er å øke både topp- og bunnlinjen. Marginene er slik at en må ha volum, sier Helgesen.
Oppdrettsnæringen utgjør 60 prosent av salget i Hygienegruppen Vest inkludert slakteri, matfisk og settefisk-oppdrett, foredling og fôr. Det lander i år på nærmere ti millioner kroner og inkluderer alle produkter og tjenester. Blant kundene er mellom andre Slakteriet AS i Florø og Brekke, Hardanger Fiskeforedling og Martin E. Birknes eft.
– Vi leverer også til de fleste innen fôrproduksjon på Vestlandet, samt biprodukter fra laks og ørret, sier Selvik.
Hygienegruppen holder til i Åsane like nord for Bergen. Selskapet ble etablert i 2001, og en av de første kundene var Marine Harvest på Sotra.
– Foruten oppdrettsnæringen er vi aktive innen kjøttindustrien på Østlandet. Våre erfaringer i andre segmenter kommer våre kunder til gode i andre sektorer, sier Selvik.