Tomhendt fra “tiårets transaksjon”

443

Idet Marine Harvest avslutter den intense to måneder lange jakten og selger seg helt ut av Cermaq, betyr det også at jobben er over for de mange eksterne rådgiverne til selskapet. Ikke alle får oppgjør.

Marine Harvest har leid inn et kobbel av juridiske, finansielle og PR-messige rådgivere i kampen om Cermaq. Etter at Marine Harvest nå toner flagg og selger seg helt ut, er oppgjørets time kommet.

Det er ikke få advokater, corporate finance-folk, aksjeanalytikere og PR-rådgivere som har hatt en forsommer med 14 timers dager i fleng. Marine Harvest er en krevende kunde som krever topp innsats, påpeker flere av disse overfor iLaks. Blant de mange rådgiverne Marine Harvest har hyret inn til det som av ABG Sundal Collier-sjef Knut Brundtland ble døpt “tiårets transaksjon” er Arctic Securities, Nordea Markets og First House.

Mens en del av Marine Harvests eksterne rådgivere har faste timesatser, og allerede har fått pengene på bok, er det ikke alle som er like godt stilt. Noen har, etter det iLaks har grunn til å tro, en honorarstruktur preget av såkalt suksesshonorar. Det betyr: Ingen seier, intet oppgjør. En modell med suksess-honorar er forøvrig svært utbredt i finansnæringen.

iLaks har vært i kontakt med flere av de nevnte rådgiverne, men de har til felles at de ikke ønsker å gi kommentarer til saken. iLaks har også kontaktet kommunikasjonsdirektør Anne-Kristine Øen og finansdirektør Ivan Vindheim i Marine Harvest, men har så langt ikke lyktes med å få disse i tale.