Tar DB Schenker til retten

667

Tirsdag møtes Huashi Gong fra Oslo og fraktselskapet DB Schenker i Oslo tingrett.

De to krangler om hvem som egentlig har skylden for at et parti med fersk laks fra Oslo ankom så sent til Hanoi at flyplassen var stengt, og at laksen heller ikke ble satt på et kjølelager, skriver E24.

Huashi Gong mener at  Schenker må betale 321.186 kroner i erstatning for å ha vist grov uaktsomhet. I tillegg krever hun at saksomkostningene dekkes. Dette avvises av DB Schenker som krever full frifinnelse.

Det var på kvelden den 30. november i fjor at et parti med fersk laks fra Norge ankom flyplassen i den vietnamesiske hovedstaden.

– Air France fikk opplyst av deres agent i Hanoi, at de fikk beskjed fra mottaker om at varene ikke skulle kjøres inn på kjølelager for ikke å pådra kostnader, skriver DB Schenkers advokat, Runar Hansen i DLA Piper i sitt sluttinnlegg.

Hansen mener DB Schenker uansett bør frifinnes fordi de ikke skal ha hatt transportansvar, men bare opptrådte som formidler. DB Schenker krever å få betalt fraktkostnaden på 21.985 kroner, som er betalt til Air France, pluss saksomkostningene sine, skriver E24.

Advokat Morten O. Hurum, som representerer Huashi Gong, mener at DB Schenker har opptrådt uaktsomt fordi de sendte den ferske laksen på et annet fly enn det som de hadde opplyst til kunden.

For hele saken, se: 

https://e24.no/lov-og-rett/db-schenker-saksoekt-etter-forsinket-laksefrakt-til-hanoi/22990291