Cermaq, Grieg Seafood, Norway Royal Salmon, Lerøy Seafood Group, Austevoll Seafood og Marine Harvest. Alle har skuffet og servert svakere inntjening enn forventet. Men er det ikke analytikerne som er den største skuffelsen?
– Svakere enn forventet, skuffende tall, slappe marginer.
Vi har lest det nesten hver dag denne resultatsesongen. Eplekjekke dresskledde aksjeanalytikere rakker ned på de oppnådde resultater for hardtarbeidende lakseoppdrettere.
Når det er så gjennomgående at analytikernes konsensus’ forventninger til inntjening for de børsnoterte lakseoppdretterne har lagt altfor høyt i forhold til det som viser seg er realitetene, er det grunn til å spørre seg om aksjeanalytikerne har gjort hjemmeleksen sin. Har de sovet i timen og ikke fått med seg det helt elementære?
De har bommet på oppnådd pris, kontraktsdekning, slaktevolum og guiding, svinn og økte produksjonskostnader. I noen tilfeller, som for eksempel NRS, har de ikke en gang sjekket hvorvidt selskapet har slaktet fisk i Region Sør, noe som naturligvis rammer inntjeningen som en slegge. Fôrprisene har økt i hvert eneste kvartal de siste par år. Dette spiser av marginene, og må hensyntas i inntjeningsestimatene.
Dette er grunnleggende etterretningsarbeid for en aksjeanalytiker, og noe som i verste fall er en telefon unna.
De fleste som har lest oppdrettsmediene i det siste har fått med seg at fiskehelse har vært en økende bekymring denne høsten. Fisk med lus og sykdom er dårlig butikk – det gir svake bedriftsøkonomiske resultater. Dette har ikke høyt gasjerte finansanalytikere i stor nok grad lagt inn i sine selskapsmodeller. Og når utgangspunktet blir galt, kan resultatet gå over alle hauger.
Oppdrett er blitt en multimilliard-business. Både på Skrova, Halsa, Bremnes – og på Aker Brygge. For å forsette å utvikle næringen må en stå tidlig opp og være skjerpet i arbeidet. Det ser ikke ut til at det har vært tilfelle på Aker Brygge denne høsten.