Norges sjømatråd gikk helt nye veier da en av Polens mest eksklusive matvarekjeder ønsket å styrke salget av norsk laks. Salget økte 15 prosent, i en tid da prisene økte med det dobbelte.
– Et fantastisk resultat, konkluderer markedssjef Renata Pyzio i matvarekjeden Alma Marked.
Et av hovedgrepene i kampanjen var å styrke synligheten utenfor sjømatdisken. Norsk laks ble promotert sammen med produkter i kjedens eksklusive varelinje ”Food & Joy”, som olivenolje, ris, pasta og i salatdisken.
Lite prøvd konsept
– Målet var å få kundene til å oppfatte norsk laks som en naturlig hovedingrediens sammen med disse produktene, sier Kristin Pettersen, som er Norges sjømatråd sin fiskeriutsending i Polen og Tyskland.
Siden konseptet er lite prøvd av norsk sjømat, var spenningen stor. Responsen var derfor gledelig.
– Kundene til Alma koblet norsk laks opp mot disse produktene, og lot seg inspirere. Både salget av norsk laks og salget av varene som ble koblet mot laks økte. Vi fikk også bekreftet av norsk laks har en sterk posisjon i Polen, sier Kristin Pettersen.
Alma har 40 store matvarehus i Polen, og holder en eksklusiv profil. De henvender seg direkte til forbrukere med god økonomi, samt unge og urbane som jakter kvalitet og inspirasjon. I forbindelse med kampanjen ble det også produsert en kokebok, med vekt på inspirasjon og enkle retter.
Perfekt match
Ved å bruke slagordet «Naturlig norsk – laks i perfekt selskap», lyktes vi med å overbevise våre kunder om at norsk laks er perfekt sommermat. Og at den er både rask og enkel å tilberede – samtidig som den er smakfull og sunn, sier markedssjef Renata Pyzio hos Alma Marked SA.
Hun er ikke i tvil om at samarbeidet med Norges sjømatråd ligger bak at de nå merker en tydelig økning i salget av sjømat. Hun kaller det en perfekt match.
– Vi skal fortsette vårt gode samarbeid, slik at enda flere oppdager kvalitetene til norsk laks, sier Pyzio.