– Støvsuger markedet

371

Morpol hevder selv å ha en markedsandel på hele 65 prosent på røkelaks i det tyske dagligvaremarkedet. Men Marine Harvest og Morpol avviser å ha misbrukt den dominerende stilling for å oppnå fordeler. – Morpol støvsuger markedet for fersk laks, hevder kritikerne.

– Morpol brukes til å støvsuge råvarer i Norge via prisdumping på ferdigvaren, med det resultat til følge at ingen øvrige ferdigvareprodusenter får lov til at drive på normale kommersielle vilkår. Når Morpol støvsuger markedet for fersk laks, er det lettere for Marine Harvest å holde råvareprisen kunstig høy, argumenterer en nordeuropeisk lakseforedler overfor iLaks.

Han er ikke tilknyttet den polske grupperingen som nå går rettens vei for å bekjempe Marine Harvest og Morpols markedsdominans, men støtter likevel offensiven. Han er ikke alene. Det ruller en bølge av motstand over hele det europeiske kontinentet.

I henhold rettspraksis fra EU-domstolen følger det at et selskap har en dominerende stilling, dersom det har en markedsandel på over 50 prosent over en viss periode. Et foretak vil sjelden ha en dominerende stilling ved markedsandel under 40 prosent, selv om det ikke kan utelukkes.

Marine Harvest har en markedsandel på snaue 25 prosent av verdens samlede lakseproduksjon. Datterselskapet Morpol oppgir imidlertid selv å ha en markedsandel på 65 prosent på røkelaks i Tyskland, Vest-Europas største enkeltstående matvaremarked. Morpol er hovedleverandør til Tysklands største supermarkedkjede, lavprisaktøren Aldi.

Marine Harvests markedsdirektør og fungerende konsernsjef i Morpol, Ola Brattvoll, avviser at hans selskaper har gjort noe straffbart i denne anledning. Det har foreløpig ikke lyktes iLaks å få en kommentar fra Brattvoll.