Marine Harvest har store ambisjoner og forhåpninger til sin nye fôrvirksomhet. Gevinster kan hentes ut på pris, tilvekst og fôrfaktor, spår Alf-Helge Aarskog.
– Vi driver og bygger en fôrfabrikk i Bjugn. Den er snart ferdig. Dette er en spennende satsing. Vi har folkene på plass og en organisasjon som er lean and mean, sier Aarskog.
Aarskog er konsernsjef i Marine Harvest og ansvarlig for 800 millioner kroners satsingen på egen fôrdivisjon i lakseoppdrettselskapet. Etter planen skal den første av flere fôrfabrikker stå klar i juli i år.
– Fordelen for et oppdrettselskap å ha sitt eget fôr er en fordel som aldri er blitt fullt ut utnyttet. Aldri. Det er store muligheter i forhold til å optimalisere fôret, mener Marine Harvest-sjefen. – Nutreco prøvde seg i forbindelse med kjøpene av Marine Harvest og Hydro Safood, men gjorde det aldri fullt og helt, sier han, uten å nevne Cermaq som inntil i fjor sommer kombinerte fôr og oppdrett i ett selskap.
– Dette er den klart største kostnadskomponenten i fiskeoppdrett, sier Aarskog, og håper på store besparelser for konsernets produksjonskostnader for laks. I likhet med andre oppdrettere er Marine Harvest fokusert på pris, men også raskere tilvekst fra fôret.
– Vi vil gi fisken det den vil ha, sier han, og legger også til at fôrfaktoren har økt de siste årene. Dette er naturligvis også et felt som Marine Harvests fôrfabrikk vil gripe tak i og søke og forbedre.