Stor rokade i fôr

649

Først varslet storoppdretter Marine Harvest at de ville bygge sin egen fôrfabrikk, og deretter innledes samtaler om overtakelse av EWOS-eier Cermaq. De siste månedene har sparket i gang en omfattende rokade i fôrmarkedet.

Det var intet mindre enn sjokkartet for aksjonærene i nederlandske Nutreco, da det ble klart at storkunden Marine Harvest tok initiativ til oppbygging av sin egen fôrdivisjon. Nutrecos fiskefôrdivisjon Skretting har historisk vært hovedleverandøren av fôr til verdens største oppdrettsfirma, Marine Harvest. Men Marine Harvest nøyer seg ikke med det. Med oppkjøpssamtalene med Cermaq er det er en helt ny konkurransesituasjon som nå avtegner seg i fiskefôr.

Marine Harvests nye fôrfabrikk til 800 millioner kroner vil ikke bli operativ før i juli 2014. Den er uansett ikke skalert til å produsere mer enn 220.000 tonn fôr. Det tilsvarer omlag halvparten av selskapets fôrbehov. Det resterende vil bli dekket av andre, eksisterende fôrleverandører. Det ligger i kortene at EWOS vil bli ny hovedleverandør. Dette vil medføre at en del EWOS kunder kan komme i spill, og det er ingen dristig spådom å anta at både BioMar og Skretting jakter disse.

Cermaq-eide EWOS produserer i år rundt 1,2 millioner tonn fiskefôr. EWOS ønsker ikke å gi kommentar til hvor mye de har i ledig kapasitet eller utdype sitt syn på den nye dynamikken i fôrmarkedet.

– Vi kan nok ikke gi noen form for kommentar til dette, da det i alle sammenhenger vil være børssensitiv informasjon, sier salgssjef Endre Seter i EWOS til iLaks.

Den aller største fôrleverandøren, Nutreco-eide Skretting, står bak en årsproduksjon av hele 1,7 millioner tonn fiskefôr. I den pågående stolleken i fiskefôr kan særlig Skretting se sårbar ut med tanke på tap av markedsandeler. Mens EWOS og BioMar tradisjonelt har hatt en ganske fragmentert kundeportefølje bestående av mindre og mellomstore kunder, har Skretting konsentrert seg om relativt sett færre og større oppdrettere. En jakt på mange mindre oppdrettere setter krav til en annen konkurransetilnærming og markedsføring enn før for Skretting.

– Vi vil ikke kommentere på denne pågående prosessen som involverer en kunde og en konkurrent, sier Skrettings kommunikasjonsdirektør Marit Husa.