Den eksklusive varehuskjeden Stockmanns lokaler i sentrum av Helsinki byr på seks etasjer med kvalitetsprodukter. Til den som har råd.
En massiv teglsteinsbygning utgjør hjertet av shoppingområdet i Helsinki. Stockmann. Det må ikke forveksles med Dr. Stockmann, hovedpersonen i Ibsens «En folkefiende» – han som mente at «den sterkeste mann i verden, det er han som står alene».
I Finland er Stockmann nemlig synonymt med en varehuskjede med kostbare produkter. Det betyr Burberry, DKNY, Versace, Gucci og Swarovski. Seks etasjer stappet fulle av varer fra Chanel, Yves Saint Laurent og Hugo Boss.
I underetasjen er varehuskjedens delikatesseavdeling. Den er svær, og her spares det ikke på konfekten. En 40 meter lang og duftende ostedisk og egen kaffebar legger listen.
I sjømatavdelingen kan kresne kunder velge mellom et rikholdig utvalg av sushi-varianter, men også en bred portefølje av røkte produkter som ål, makrell, karpe og ørret. Ferskvaredelen er dominert av rødfisk.
Her kan en kjøpe fersk lokal regnbogslax, finsk oppdrettet regnbueørret, for 14,25 euro per kilo. Hedersplassen er imidlertid kapret av fersk norsk oppdrettslaks med stempelet «gourmet». Den selges fersk og filetert for 25,90 euro per kilo (210 kroner kiloet).