Nettavisen IntraFish er ført opp på Bellonas hjemmesider som en partner av miljøorganisasjonen. IntraFish medgir å ha kjøpt annonser, men vil ikke kommentere om dette gir utfordringer i forhold til avisens uavhengighet og integritet.
På Bellonas hjemmesider oppgis IntraFish som en partner av miljøorganisasjonen. Ikke bare i «gruppen Havets miljø og ressurser», men også i gruppen «Klima- og luftforurensing».
– Her gjør nok de gamle nettsidene (der din link er hentet fra) forståelsen litt vanskelig. Som de nye nettsidene viser bedre, er (og har vært) IntraFish en annonsør, ikke samarbeidspartner, skriver kommunikasjonssjef i Bellona, Andreas Kokkvoll Tveit, i en epost til iLaks.
Han legger ikke skjul på at IntraFish har kjøpt annonser hos miljøvernorganisasjonen.
– Generelt skriver vi dette om våre annonsører: «Bellonas nettsider er en annonseplattform for bedrifter som ønsker å gi økonomisk støtte til Bellonas miljø- og klimaarbeid. Blant våre støtteannonsører finner man fra små og mellomstore bedrifter til internasjonale aktører. Våre støtteannonsører ser verdien av et slagkraftig Bellona og med denne type støtte står vi enda bedre rustet til å løse viktige miljø- og klimautfordringer.»
– Vi er nok ført opp av noen i Bellona ved en inkurie. IntraFish har annonsert på Bellonas nettside; vi er ingen partner. Bellona skal eller har rettet opp i saken, forklarer IntraFish-redaktør Bent-Are Jensen.
IntraFish er i skrivende stund fortsaatt ført opp som annonsør – også på den nye nettsiden til Bellona.
Pål Korneliussen, administrerende direktør i IntraFish Media, vil ikke kommentere hvordan avisens journalistiske uavhengighet og integritet ivaretas samtidig som avisen kjøper annonser hos en godt synlig samfunnsaktør som Bellona.