Spansk offensiv

509

Spania er Europas største og mest avanserte marked for sjømat. Neste uke reiser 12 norske sjømatbedrifter sammen med Innovasjon Norge til Seafood Barcelona for å sjekke ut det spanske markedet og regionen rundt.

Spanjolene er kjent for sin lange tradisjon med konsum av fisk og skalldyr. Selv i krisetider selges det mer kvalitetssjømat i Spania enn tidligere – tross prisstigning. 

– Det er mange forretningsmuligheter i det spanske markedet, og også i markedene rundt Spania for den norske sjømatnæringen og Seafood Barcelona er en viktig arena for å vise frem de norske produktene som kan passe det spanske markedet. Spania er et utfordrende marked og landet består av 17 regioner og alle med ulike preferanser som kvalitetskrav, kultur og tradisjon, sier Juan Bergas, Innovasjon Norge, Madrid, som vil være tilstede på messen i Barcelona.

Den spanske forbruker kjøper om lag 30 kg sjømat for ca. 230 euro per år. 67 prosent av forbrukerne spiser sjømat to til tre ganger i uka. Forbruker er opptatt av opprinnelse, kvalitet og ulike måter å tilberede sjømaten på. Dette gir muligheter for norske sjømatbedrifter. Laks er det største produktet for Norge på det spanske markedet, men spanjolene etterspør et bredere sortiment av sjømatprodukter, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.

– Her har Norge mye å tilby med sitt mangfold av kvalitetsprodukter, men det er hard konkurranse og spanjolene vet hva de vil ha, sier Bergas.

Større pågang
Fokuset på det sør-europeiske markedet øker og Innovasjon Norge kontoret i Madrid merker pågangen.

– Det er stor pågang med aktiviteter for Innovasjon Norges kontor i Madrid innenfor sjømatsektoren. Hvert år har vi et økende antall prosjekter og aktiviteter knyttet til marin sektor: markedsundersøkelser, partner – og kundesøk, produkttester, Sjømat Traineer utplassert i markedet for å nevne noen, forteller Bergas.

En ny profileringsarena for norsk sjømat
Seafood Barcelona arrangeres for andre gang 22.-24. oktober 2013 og er et spennende møtested for norske og internasjonale sjømataktører. Innovasjon Norge arrangerer den norske fellesstanden og har i år med seg tolv bedrifter som vil styrke kontakten med nåværende og treffe potensielle nye kunder.

– Den norske fellesstanden skal skape en arena for profilering av de norske bedriftene og deres sjømatprodukter. En norsk kokk er med og vil lage smaksprøver som skal få de besøkende til å etterspørre mer av det store utvalget som finnes av norsk kvalitetssjømat, sier Petter Ustad, ansvarlig sjømatsektoren, Innovasjon Norge.

Til messen kommer innkjøpere fra hele detaljhandelen, aktører innen produksjon og videreforedling, fra HoReCa og andre deler av næringen. De beste leverandørene med de nyeste og mest innovative produktene.

Følgende bedrifter deltar på Spania-besøket: Bewi Norplasta, Coast Seafood, Lorentzen Export, Marine Harvest Norway, Modolv Sjøset Fisk, Nordic Group, Norfra Export. Northern Seafood, Norway Royal Salmon, Norwegian Seafood Company, Mathias Bjørge og Aalesundfisk.