Da Marine Harvest i fjor varslet oppbygging av egen fôrvirksomhet, rystet det fôrleverandør Skrettings morselskap Nutreco. Etter det har fôrkjempen kommet fryktelig tilbake.
Nutreco-aksjen falt med over seks prosent på Amsterdam-børsen, den dagen da Marine Harvest kunngjorde sine planer om å bygge egen fiskefôrfabrikk i Bjugn i Trøndelag. Etter det har Nutreco-aksjen kommet til hektene, og klatret betydelig over gamle nivåer. Faktisk har ikke aksjen vært handlet høyere noensinne.
Den nederlandske fôrkjempen ligger tydeligvis ikke søvnløs, etter tapet av vesentlige deler av de fremtidige leveransene til sin viktigste oppdrettskunde. Denne oppfatningen deles tydeligvis også med finansmarkedet og Nutrecos aksjonærer.
– Fiskefôrproduksjonen i Norge er på omlag 1,6 millioner tonn. Historiske data viser at næringen har vokst cirka 5 prosent årlig. Marine Harvest har kommunisert at de vil bygge fabrikk på omlag 200.000 tonn, noe som tilsvarer 2,5 års vekst i næringen, sier Skrettings kommunikasjonsdirektør Marit Husa til iLaks, og lar det skinne gjennom at hun og selskapet ikke er så bekymret for fremtiden.
Husa ønsker ikke å utdype hvordan Skretting forholder seg til storkunden Marine Harvests strategiske fôr-trekk.
– Siden det er Marine Harvest er det litt spesielt, siden de er kunde av oss, og det er en viktig kunde som vi har gode relasjoner til. Vi kommenterer ikke videre på kunders strategi, legger hun til.
Marine Harvest var fra 1999 og frem til 2006 et heleid datterselskap av Nutreco.