Salgssjef Anja Strand i Nordlaks mener trailerne fra Russland er sikrere nå enn tidligere. – Det er jeg her på Nordlaks som får «problemet i fanget» dersom det blir trøbbel med transporten på vintervegene her, sier hun.
Anja Strand er salgssjef i oppdrettselskapet Nordlaks, med spesialkunnskap om det russiske markedet. Hun mener kjøretøyene som kommer fra Russland er langt bedre skodd nå enn for bare få år siden.
– Nordlaks har ikke noe juridisk ansvar for uhell med kjøretøy som er bestilt av utenlandske kjøpere. Men vi har hatt situasjoner der vi har nektet å laste på kjøretøy vi har ansett som uforsvarlig i forhold til trafikksikkerhet. Jeg har også for noen år siden ringt politiet og fortalt om kjøretøy vi ikke ønsket skulle ferdes på vesterålsveiene, sier Strand til VOL.
For noen dager siden tok kommunestyret i Øksnes opp en sak om fisketrailere i etterkant av at et kjøretøy sørget for å stenge vegen i kommunen tre ganger på en ettermiddag. I stedet for å rette skyts mot enkeltsjåfører ønsker politikerne å få mer bevisste fiskekjøpere – og fiskeselgere.
– Nordlaks har vært bevisste på dette i flere år, og vi mener å se veldig tydelige tegn på endring i kvaliteten på kjøretøyene. Det er jeg her på Nordlaks som får «problemet i fanget» dersom det blir trøbbel med transporten på vintervegene her. Vi ønsker minst av alt at vesterålingene skal føle seg redde og usikre på storbilene som kjører her, men problemene med trailerne som kjører til og fra Nordlaks er forsvinnende få, hevder Anja Strand.