Barentshavet flyter over av torsk. Men de høye fangstene har sendt torskeprisene i kjelleren.
I fra 2008 til 2013 har landingene av torsk økt med astronomiske 121 prosent, ifølge Nordea Markets. Samtidig har prisene stupt. Prisfallet er så stort at førsteverdien av torskefiskeriet har falt fra 1,9 milliarder til 1,5 milliarder kroner. Det sistnevnte illustrerer fremfor alt at torskens utfordringer ikke bare ligger på økt tilbud – det er også svekket etterspørsel etter torsk ute i verden.
EU sluker unna 80 prosent av torsken ifølge meglerhuset Nordea Markets. Mye av dette volumet eksporteres til landene ved Middelhavet. Land som Italia, Spania, Frankrike og Portugal er alle storkonsumenter av torsk, men de er også hardt rammet av den såkalte finanskrisen.
Selv om førstehåndsprisen for torsk er lav, har den ennå et stykke igjen til de lave nivåene en så ved midten av 90-tallet. Derfra steg prisene bratt. De følgende ti år ble torskeprisene nær tredoblet. Nivået var så høyt at de ga næring til en svært omfattende oppdrettsindustri av torsk, både i Norge, Island og Canada. De høye prisene gjorde sitt til at storfisker og hovedaksjonær i Aker Seafoods, Kjell Inge Røkke, tok til orde for at torskens ryggstykke, skinn- og beinfrie loins, burde prises på linje med Parmaskinke. Prisfallet de følgende år har effektivt avskiltet oppdrettsnæringen. Nå er det ingen som diskuterer priser på Parmaskinke på kaien i Kjøllefjord eller Stamsund.
– Dagens minstepriser reflekterer at fisk under seks kilo er nå priset fra 10,50 kroner (per kilo – red.anm.) og nedover, skriver Nordea, og vektlegger også at torskesalget fra Norge for tiden lider under en ugunstig valutakurs for hovedmarkedet som noteres i Euro.
Torskefileter har lenge oppnådd høyere priser enn laksefileter i franske dagligvarebutikker. Mens de underliggende torskeprisene har falt tilbake, har lakseprisen gått andre veien, og nå har de to også byttet prisroller i ferskvarediskene i Frankrike.
Det paradoksale problemet for torskeprisen er at den gode forvaltningen har hamret ned prisen. Tilbudet er blitt for stort for etterspørselen. Prisdannelsen lider også under dempet kjøpekraft i hovedmarkedene. I sum har dette gjort sitt til at det er blitt krevende å få tilfredsstillende lønnsomhet for torskefiskerne.