Godt hjulpet av den finske kjendis-kokken Kari Aihinen promoterer Kronprins Haakon norsk laks i Helsinki. Finnene spiser gjerne sjømat, men nesten utelukkende laks og ørret.
Det var en opplagt norsk kronprins som kastet glans over dagens lunsj i Helsinki. Omlag 100 gjester var invitert til gourmetrestauranten Savoy, noen hundre meter fra det finske presidentpalasset. Her var norske og finske representanter fra en rekke industrier, ikke minst tiltrukket av kronprins Haakons tilstedeværelse.
Blant de mange fra sjømatbransjen som var til stede på lunsjen var Finlands største dagligvarekjede SOK. Kategorisjef for sjømat, Ville Vahla, kunne fortelle at SOK har en markedsandel på hele 45 prosent i landet. Når det gjelder sjømat utgjør laks og regnbueørret 90 prosent av salget i kjeden.
Salget er fordelt 70 prosent på laks og 20 prosent på regnbueørret, ifølge Juho Niemelä som er administrerende direktør i Lerøy Finland.
– Vi skulle gjerne solgt mer, som torsk og sei. Men kundene vet ikke hvordan de tilbereder maten, sier Vahla til iLaks.
Samvirkelagskjeden SOK, som har en norsk parallell i Coop, har sammen med konkurrenten Kesko en markedsandel på 81 prosent av de finske markedet. Det har således et klart preg av oligopol.
Under dagens lunsj på Savoy, med utsikt over en regntung Helsinki, kunne den finske mesterkokken Kari Aihinen presentere og servere et fireretters måltid basert på norsk sild, kamskjell, reker – og laks, naturligvis.