Satser på TV-eksponering

398

Norges Sjømatråd vil profilere norsk fersk laks gjennom sponsing av TV-programmer i Japan.

Fra Oktober til Desember i år styrkes innsatsen for norsk fersk laks i Japan gjennom ekstraordinær sponsing av TV-programmer i Tokyo og Osaka området. Denne investering kommer i tillegg til de ordinære kampanjer i trykte medier.

Eksportverdien av laks fra Norge til Japan januar til og med august 2013 økte med fem prosent. Mengden ble imidlertid redusert med 16 prosent til i alt 19 652 tonn sammenlignet med året før. Nedgangen til tross, så ligger volumene i perioden fortsatt 17 prosent over nivået for 2011.  Sett på bakgrunn av høye gjennomsnittpriser og en yen-kurs imot norske kroner ca. 19 prosent svakere enn i fjor og 12 prosent under 2011 nivået, så må fersk norsk laks sies å ha klart seg relativt bra i Japan så langt i år, skriver Sjømatrådet i en pressemelding.

Ikke desto mindre ønsker Sjømatrådet med ekstrabevillingen å bidra til at Norge kan holde fast på størst mulig del av de markedsandeler som ble vunnet i fjor.