Russisk-eid smoltanlegg ligger like ved Ørland flystasjon

Nyheter
0

Forsvaret og PST følger med på virksomheten.

Russlands lakseproduksjon domineres av Russian Aquaculture. Murmansk-selskapet produserer 80 prosent av oppdrettslaksen i landet. Laksen fôres opp i fjordene mellom norskegrensen og Murmansk, på tungt militariserte Kola. Her kan ikke hvem som helst drive forretningsvirksomhet.

Som iLaks tidligere har rapportert, er selskapets hovedaksjonær, Maxim Voro­byov, en del av et politisk dynasti med nære bånd til Russlands forsvarsminister, Sergey Shoigu.

Les også: Vorobyov om Russlands forsvarsminister Shoigu: «Politisk gudfar»

Avhengig av norsk smolt
I 2017 kjøpte Russian Aquaculture to smoltanlegg i Norge; Olden Oppdrettsanlegg og Villa Smolt på Sunnmøre.

− Det er ingen lakseanlegg i Russland uten norsk smolt, sier styreleder Arne Geirulv til Vi Menn.

På forsommeren har det aller meste av årsproduksjonen fra Olden Oppdrettsanlegg og Villa Smolt blitt fraktet med brønnbåt til Russland. Geirulv anslår at det dreier seg om 4,5 millioner smolt på 10–12 centimeter.

Brønnbåtrederiet Rostein har vært sentral i denne godt betalte smoltfrakten.

Les også: To Rostein-båter feiret 17. mai i russisk farvann

− Fra midten av mai til midten av juni gikk seks − åtte skipninger, sier han.

Russian Aquaculture sitt anlegg på Kolahalvøya. Bildet er tatt før angrepet på Ukraina. Foto: Russian Aquaculture

Etterretning
26 kilometer sydvest for Olden Oppdrettsanlegg ligger NATO-basen Ørland flystasjon. Ifølge Vi Menn følger «Forsvaret og PST vaktsomt med».

Les også: Russlands største oppdretter eier to smoltanlegg i Norge. Og har nære bånd til Kreml

Russland-ekspert Jakub Godzimirski er forsker ved Norsk utenrikspolitisk institutt NUPI. Han mener at den russiske investeringen i oppdrettsanlegget i Trøndelag kan handle om mer enn tilgang på smolt.

− Dette er en del av en gammel sovjetisk/russisk etterretnings-­tankegang. Man skaffer seg nærhet og kunnskap man kan få bruk for, til den dagen en konflikt bryter ut. Ørland flystasjon betyr mye, ikke bare for Norge, men også for NATO. Det er definitivt noe man bør tenke over, sier han til Vi Menn.

En lignende problemstilling sto sentralt da forrige regjering stanset salget av skipsmotor­fabrikken Bergen Engines til russiske interesser. En strategisk ­viktig NATO-lyttestasjon lå i nærheten av fabrikken.

Arne Geirulv avviser problemstillingen. Han understreker at oppdrettselskapet «ønsker ikke å blande forretninger og politikk».